Financiele kennis online beschikbaar voor penningmeesters

11 mei, 2016

Financiele kennis online beschikbaar voor penningmeesters

2Basics organiseert al vijf jaar de verkiezing 'Penningmeester van het Jaar'. Op 21 maart jl. introduceerde het sportmarketingbureau in navolging daarvan voor penningmeesters een nieuw online platform. “We doen dit om naast de congressen die we vier maal per jaar organiseren, de financiële kennis 24/7 online beschikbaar te maken”, vertelt projectleider Marije Bouwknegt.

Naast het ontsluiten van kennis, heeft NL Penningmeester als functie om een online netwerk te worden voor penningmeesters. 2Basics is nog op zoek naar financiering. “We lopen al een paar jaar met dit idee rond, maar we hadden nog geen partners”, aldus Bouwknegt. “Vorig jaar hebben we besloten om sowieso te beginnen, want er was grote behoefte aan bij de penningmeesters.”

Wat is er allemaal te vinden op NL Penningmeester?
“We bieden veel financiële kennis en downloads met bijvoorbeeld cao’s, voorbeeldbegrotingen en overeenkomsten”, vertelt Bouwknegt. “Daarnaast werken we op dit moment aan een prikbord. “We hebben de afgelopen maanden veel met penningmeesters gesproken over de invulling en het prikbord moet echt een community-functie krijgen. Penningmeesters moeten elkaar daar ook zonder onze bemoeienis kunnen vinden voor kennis en advies onderling. Het prikbord is over een kleine drie maanden gereed.”

Tapbier of flesjes?
Wat zijn de belangrijkste vraagstukken waarmee penningmeesters worstelen? “Het belangrijkste wat we op onze congressen veel terug horen is de worsteling met inkomsten. Er is nu eenmaal geen boom waar geld aan groeit en alle penningmeesters zijn constant op zoek naar nieuwe wegen om geld te verdienen. Op NL Penningmeester proberen we good practises te delen. Een penningmeester vertelde bijvoorbeeld dat hij was overgestapt van tapbier naar flesjes in de kantine. Doordat er meestal vrijwilligers achter de bar stonden ging er bij het tappen veel bier verloren. Met de introductie van flesjes bespaarde hij drieduizend euro op jaarbasis. Dat zijn zaken waar andere penningmeesters van kunnen leren”, vertelt Bouwknegt.

Penningmeesters hebben ook behoefte meer inzicht in de wirwar van subsidies. Bouwknegt: “Welke subsidies zijn er eigenlijk voor clubs beschikbaar en hoe vraag je die aan? Daarin proberen we de penningmeesters te helpen.” Een andere inkomstenbron waarbij penningmeesters een helpende hand kunnen gebruiken is sponsoring. “Daarin is veel veranderd. Je kunt als club niet meer zomaar je handje ophouden bij geldschieters. Clubs en sponsors zijn partners en je moet als club kijken wat jij zelf voor je partners kan betekenen. Ook op dat gebied bieden we clubs tips.”

"Moet je mensen zwart of wit uitbetalen? Zwart lijkt misschien interessant, maar welke risico’s loop je als het misgaat?”

Penningmeesters hebben tot slot veel te maken met regelgeving en belastingen. “Ook op juridisch vlak willen we kennis en ondersteuning bieden. Moet je mensen zwart of wit uitbetalen? Zwart lijkt misschien interessant, maar welke risico’s loop je als het misgaat?”

Grote Clubactie
De ontwikkeling en het onderhoud van NL Penningmeester kost geld. Hoe financiert 2Basics dat? “We hebben twee verdienmodellen”, legt Bouwknegt uit. “Enerzijds zoeken we partners die zich aan het platform willen verbinden om op die manier relevant te zijn en exposure te genereren. Anderzijds willen we ook een soort ANWB voor de penningmeester worden. We willen via NL Penningmeester met behulp van partners exclusieve aanbiedingen doen waar clubs voor betalen.”

2Basics heeft tot nu toe één partner aan NL Penningmeester gekoppeld. “De Grote Clubactie is onze eerste partner en spoedig zullen er anderen volgen. De Grote Clubactie is een partij die zich bij uitstek op onze doelgroep richt met hun kennis en aanbod, dus dat sluit perfect bij elkaar aan”, zegt Bouwknegt. NL Penningmeester is verdeeld in twaalf financiële domeinen en 2Basics wil partners per domein verbinden. “Per domein vragen we 25.000 euro aan een partner”, aldus Bouwknegt.

"We willen uiteindelijk de volledige markt van 25.000 penningmeesters uit de sport bedienen. Daar komen dan ook nog eens 15.000 penningmeesters uit de cultuur bij"

De verkiezing voor Penningmeester van het Jaar was in eerste instantie bedoeld voor penningmeesters van sportclubs, maar inmiddels doen daar ook penningmeesters uit de cultuursector aan mee. Bouwknegt: “We hebben de afgelopen jaren al 15.000 penningmeesters uit de sport bereikt en we willen uiteindelijk de volledige markt van 25.000 penningmeesters bedienen. Daar komen dan ook nog eens 15.000 penningmeesters uit de cultuur bij, dus de doelgroep is groot.” Met het nieuwe online platform is de verkiezing Penningmeester van het Jaar niet van de baan. Komend najaar kan er worden gestemd op de beste penningmeester van 2016.

Klik hier voor meer informatie>>

Background