Themabijeenkomst: de tien geboden in het aantrekken van sponsoren

21 december, 2017

Themabijeenkomst: de tien geboden in het aantrekken van sponsoren

De themabijeenkomsten onder de vlag van de Watersportacademy blijken een groot succes. Ook vlak voor de drukke kerstdagen zat de Olympiazaal in DeWeerelt, Utrecht, weer vol met verenigingsbestuurders. Sprekers Frank van den Wall Bake en Gerlof van der Werf namen de verenigingen mee in de wereld van de (sport)sponsoring.

Frank van den Wall Bake, bestuurslid van het Watersportverbond, maar ook eigenaar van Van den Wall Bake Consult, begon de avond met de tien geboden in het aantrekken van sponsoren. In tien heldere stappen legde hij uit waar je begint met zoeken voor een nieuwe sponsor en dat je vooral goed je huiswerk moet doen. Daarnaast moet je met persoonlijke contacten de relatie met je sponsoren warm houden. De eerste winst ligt binnen je eigen vereniging. Loop je ledenbestand eens helemaal door op potentiële sponsoren. Er zijn altijd leden die te weinig tijd hebben voor vrijwilligerswerk omdat ze bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebben. Deze leden willen vaak echt wel iets doen voor de vereniging. Spreek ze aan op hun schuldgevoel. Klik hier om de 10 geboden in het aantrekken van sponsoren te downloaden. 

Na de pauze werd de avond vervolgd met een presentatie van Gerlof van der Werf, voorzitter van de Sectie PR & Sponsoring van de Koninklijke Watersportvereniging Sneek. Deze vereniging weet naast een aantal lokale en regionale sponsoren ook landelijke merken als Unilever aan zich te binden. “Je kunt 365 dagen per jaar iets terug doen voor je sponsor. Dit hoeft niet alleen tijdens een evenement”, aldus Van der Werf. “Geef een sponsor qualitytime. Je kunt bijvoorbeeld een clinic geven voor je sponsor of je clubhuis als vergaderlocatie beschikbaar stellen. Wees vooral creatief.”

Dankzij deze inspirerende avond zullen verschillende van de aanwezige bestuurders het onderwerp sponsoring op de agenda van hun eerstvolgende bestuursvergadering plaatsen. Dankzij de bijeenkomst hebben ze voldoende handvatten meegekregen om te beginnen met een (creatief) sponsorbeleid. Hulp nodig bij het opstellen van een sponsorbeleid? Er is altijd ondersteuning mogelijk vanuit het Verbondskantoor.

Background