Een beter gedifferentieerd klassenbestand in Nederland

Een nieuw Reglement voor Kampioenschappen, alsmede voor het aan- en afvoeren van Klassen. Wat zijn de ervaringen?

12 september 2019

Eerder dit jaar maakten we een nieuw Reglement voor Kampioenschappen, alsmede voor het aan- en afvoeren van Klassen. We delen graag de eerste ervaringen, en blijven scherp.


Eerste ervaringen zijn goed

De ervaringen met het Reglement voor Kampioenschappen zijn tot nu toe goed. We zien geen aanleiding om dit verder aan te passen voor implementatie en eenduidige uitvoering.
We zien goede ontwikkelingen in het samenwerken van klassen, verenigingen en verbond om deelname aan te jagen, tijdig officials vast te leggen en NK’s te combineren. Zodoende verminderen we de druk op de benodigde hoeveelheid officials en maken we een sluitende begroting makkelijker. Een tip voor de KO’s: let er op dat de NK aanvragen voor 1/12/2019 zijn ingediend!


Wedstrijden varen altijd mogelijk

Vooropgesteld moet het altijd mogelijk zijn om wedstrijden te varen in een bepaald type boot, zij het onder een rating formule, zij het onder een door de eigenaren/deelnemers afgesproken algemeen kenmerk. Of dit algemeen kenmerk nu de kleur van de romp is, of in detail omschreven maten, gewichten en zeiloppervlakken, is verder niet relevant. Er is geen regel in het RvW die hiertoe ingewikkelde eisen stelt.


Voorkomen van onnodige kosten

De structuur is opgetuigd voor competitieve Olympische, Internationale en grote nationale klassen, waar correcte en heldere regelgeving van noodzakelijk belang is voor een eerlijk en dus leuk verloop van wedstrijden. We moeten ervoor zorgen dat deze structuur niet voor onnodige kosten zorgt bij een kleinere klasse. Dus wedstrijdzeilen kan en mag altijd, maar per klasse kan er anders omgegaan worden met de wijze van regelgeving en mate van handhaving, juist ook om waar mogelijk kosten laag te houden.


Samengevat: regelgeving per klasse

Hierbij de typen klassen en regelgeving daaromheen samengevat:

  • Olympische en Internationale klassen: klassenregels worden bepaald door de Internationale KO en goedgekeurd/vastgelegd door World Sailing.
  • Nationale klassen: klassenregels worden bepaald door een nationale KO en goedgekeurd/vastgelegd door een Nationale Autoriteit
  • Erkende klassen: klassenregels worden bepaald en vastgelegd door een KO. Een nationale autoriteit adviseert indien gewenst bij de omschrijving en toepassing van deze regels.
  • Overige/Niet-Erkende klassen: regels worden bepaald door een groep van eigenaren/deelnemers aan een evenement en vastgelegd door de evenementenorganisatie.

Informatie over Olympische en Internationale klassen vind je op de World Sailing website. Alles over nationale klassen lees je hier.

 

Klassen met erkende status

Op basis van de gedane analyse is de voorlopige conclusie dat in 2020 een “erkende” status geldt voor:

  • FF 65
  • Jan van Gent
  • Max fun 25
  • Top
  • 22 m2
  • Pion

In 2020 zijn de volgende Nationale klassen actief:

  • SW (Snelheid Wedstrijdschepen)
  • TR (Texel Rating)
  • 12-voetsjol
  • 16 m2
  • 30 m2
  • Efsix
  • Flits
  • Pampus
  • Randmeer
  • Regenboog
  • RPL (Ronde- en Platbodem jachten)
  • Sailhorse
  • Schakel
  • Spanker
  • Tirion 21
  • V/VA (Lemsteraken Vissersvoertuigen / Vissersvoertuigen A)
  • Valk
  • Vrijheid
  • G2
  • 12 m2 Sharpie (GBR)
  • Javelin (GBR)
  • Solo (GBR)
  • O-jol (GER)

We formaliseren deze overzichten richting het eind van het zeilseizoen verder. Mochten er in de tussentijd vragen zijn over de gedane analyse en consequenties, neem dan contact op met arend@watersportverbond.nl of 06 28567828.

Ons Nationale klassenbestand blijft ook na deze aanpassing fors. Afhankelijk van ervaringen en feedback zullen we trachten in de loop van 2020 tot een verdere aanscherping te komen.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond