Zuid-Holland wordt steeds aantrekkelijker voor waterrecreatie

22 maart 2023

Zuid-Holland steeds aantrekkelijker voor waterrecreatie

In Zuid-Holland ontvouwt zich een netwerk van kleinere vaarwegen, dat verschillende plassen met elkaar verbindt. Als het aan het regioteam Zuid-Holland van het Watersportverbond ligt, ontstaat er straks één aaneengesloten waterrijk gebied tussen Leiden, Gouda, Den Haag en Rotterdam. Een belangrijke stap in deze richting is de verbeterslag van de al bestaande vaarroute tussen de Rotte en de Hollandsche IJssel. 

Zuid-Holland is van oudsher een belangrijk watergebied, maar in de loop der jaren werden de oude waternetwerken steeds moeilijker bevaarbaar door de aanleg van snelwegen, bruggen, sluizen en duikers. 'Het is onze ambitie om enkele van die belangrijke aders weer terug te brengen en ook weer bevaarbaar te krijgen', vertelt regiovertegenwoordiger Paul Smelt.

Wanneer de oude waterwegen weer in ere worden hersteld, zal dat de veiligheid ten goede komen, verwacht Paul, die tevens in een klankbordgroep zit die meedenkt over de ontwikkeling van het vaargebied: 'Mensen zien zich nu genoodzaakt om over de drukke Nieuwe Maas te varen, waar veel beroepsscheepvaart is. Daarnaast krijg je een heel mooi, aantrekkelijk vaargebied voor de kleinere recreatievaart als je de plassen met elkaar verbindt.'

Vaarnetwerk vergroten

Momenteel wordt een belangrijke stap gezet door vaarroute Rotte, Hennipsloot, Ringvaart, Hollandsche IJssel (en andersom) aantrekkelijker te maken voor waterrecreatie. Dit gebeurt in opdracht van het recreatieschap Rottemeren, waarin de gemeenten Rotterdam, Lansingerland en Zuidplas samenwerken. Als eerste stap werd er een toeristische regiokaart opgeleverd, waarmee je in de regio Rotterdam van knooppunt naar knooppunt kunt varen met kajuitboot, sloep of kano.

Om het vaarnetwerk te vergroten, werd in 2018 een vervolgtraject gestart. 'We hebben in 2019 een digitale enquête uitgezet - onder andere via het Watersportverbond - met vragen over het vaargebied. Daaruit kwam naar voren dat er aan de route veel te verbeteren viel. Zoals de bevaarbaarheid, de bedieningstijden van bruggen en sluizen, en voorzieningen zoals aanlegplekken bij historische kernen en natuurplekken en wachtsteigers bij bruggen', vertelt projectleider Monique Banus, die bij Staatsbosbeheer werkt. 

Daarnaast kwam uit de enquête naar voren dat de verbinding Rotte – Hollandsche IJssel het vaakst werd genoemd als route om te verbeteren. Monique: 'De Hennipsloot was op een aantal plekken helemaal dichtgegroeid en ook ontbrak het aan allerlei voorzieningen langs de route, zoals aanlegplekken. Het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard baggert de sloot, zodat dit water op diepte en goed bevaarbaar blijft. Ook renoveert en automatiseert het hoogheemraadschap  de sluis Zevenhuizer Verlaat .'

Bedieningstijden verruimen

Ook andere betrokken partijen leveren hun bijdrage om de verbinding Rotte – Hollandsche IJssel aantrekkelijker te maken. Zo zorgt het recreatieschap voor nieuwe aanlegplekken en peddelsteigers in de Eendragtspolder. De gemeente Zuidplas plaatst steigers en informatieborden om de dorpskernen te bezoeken vanaf de Ringvaart. Ook zorgt de gemeente voor wacht- en passeerplekken bij bruggen.

Het is de ambitie om de bedieningstijden van de sluizen en bruggen te verruimen. Provincie Zuid-Holland gaf bovendien een belangrijke impuls, door het project met subsidie te ondersteunen. Monique: 'De provincie zag een duidelijk regionaal belang. Door de nieuwe vaarverbinding kunnen waterrecreanten de drukke Nieuwe Maas omzeilen, wat veiliger is.' 

'Ook wordt de Rotte ontlast', vult Paul aan. 'Alleen al in Rotterdam zijn 8.000 sloepen. Die gaan allemaal van wal als het mooi weer is, waardoor een enorme drukte ontstaat. Ze varen allemaal dezelfde route heen en weer over de Rotte, maar kunnen nu ook naar het vaarwater van de Hollandsche IJssel.'

Inspireren

Als het aan Paul ligt, zal het Zuid-Hollandse vaarnetwerk zich de komende jaren nog verder uitbreiden. Daarvoor zit het regioteam ook met andere gemeenten om tafel. 'Ons regioteam probeert in allerlei netwerken het belang van goede vaarwegen op tafel te houden of te krijgen. Onze rol is om te inspireren, we laten zien dat blauw werkelijk kan. We nodigen bestuurders bijvoorbeeld uit om eens een boottochtje met ons te maken. En we laten ze best practices van andere gebieden zien. Het mooiste voorbeeld is Friesland, waar je hele gebieden weer recreatiever ziet worden. Ook in Zuid-Holland zijn we op de goede weg.'

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

In mijn regio Recreatie

De partners van het Watersportverbond