Organiseert jouw vereniging een evenement, wedstrijd of interessante lezing en wil je daar aandacht aan geven? Schrijf een persbericht! Aandacht in de (regionale) media kan erg gunstig zijn voor de naamsbekendheid en bijdragen aan een positief imago voor jouw vereniging. Een van de manieren om jouw verenigingsactiviteiten onder de aandacht te krijgen is het uitsturen van een persbericht.
Zonder de juiste opbouw van je persbericht verdwijnt deze al snel in de prullenbak van de redactie. Door een strakke structuur zorg je ervoor dat journalisten in één oogopslag zien of jouw nieuws interessant is voor hun medium en dat ze belangrijke informatie snel kunnen vinden. Waar je op moet letten? Dat staat in deze checklist:
Is het nieuws?
Verstuur alleen een persbericht als je écht iets te melden hebt. Stel jezelf steeds de vraag: ‘Wat is het nieuws en waarom is het belangrijk dat anderen dit weten?’ Organiseer je een toernooi of een evenement dat van belang is voor de inwoners van jouw gemeente? Dan is dit wellicht interessant voor de pers.
Zet het nieuws bovenaan
Val met de deur in huis en zet het nieuws bovenaan in het bericht. De eerste alinea is bedoeld voor het persbericht in een notendop. Dit doe je aan de hand van de 5 W’s: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Benadruk waarom het nieuws is. Zorg daarnaast dat ook in de titel al het nieuws staat én vermeld datum en plaats in de eerste alinea.
Houd het kort en concreet
Schrijf in korte overzichtelijke alinea’s en houd het feitelijk. Een goede richtlijn is maximaal een A4-tje. Selecteer op hoofdlijnen en houd het bericht kort en concreet. Zorg dat de boodschap er dus aantrekkelijk uitziet. Schrijf in ‘gewone mensentaal’ en vermijd heel gedetailleerde zinnen en jargon. Hou het simpel en gebruik geen je of jij.
Voeg quotes en reacties toe
Val met de deur in huis en zet het nieuws bovenaan in het bericht. De eerste alinea is bedoeld voor het persbericht in een notendop. Dit doe je aan de hand van de 5 W’s: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Benadruk waarom het nieuws is. Zorg daarnaast dat ook in de titel al het nieuws staat én vermeld datum en plaats in de eerste alinea.
Vermeld een contactpersoon en telefoonnummer
Maak duidelijk waar het persbericht stopt door een stippellijn en ‘Einde Persbericht’. Onder de stippellijn kun je een contactpersoon en een telefoonnummer vermelden waarop een verslaggever die nog meer wil weten je kan bereiken.
Stuur beeldmateriaal mee
Redacties hebben altijd behoefte aan goed beeldmateriaal. Ze brengen het artikel tot leven en zorgen ervoor dat een redactie nog sneller jouw artikel plaatst. Dus stuur dit indien beschikbaar mee! Het beeld moet wel aan bepaalde eisen voldoen. Voor digitale foto’s die gedrukt kunnen worden geldt bijvoorbeeld een minimale kwaliteitseis van 300 dpi.
Persbericht versturen
Daarna kun je het persbericht gaan versturen naar verschillende media. Het e-mailadres van redacties is te vinden in het colofon van de krant, maar je kan deze gegevens ook zelf op internet opzoeken. Zorg er daarnaast voor dat je als vereniging een eigen perslijst maakt met contacten waarnaar je persberichten kunt sturen. Maak een selectie van de media (krant, tijdschrift, huis-aan-huisblad, radio, regionale omroep) die mogelijk interesse hebben in jouw nieuws. Bouw zo een relevant persbestand op en actualiseer deze regelmatig.
Uiteindelijk bepaalt de redactie of het bericht geplaatst wordt of niet. Dat is een belangrijk verschil tussen een advertentie en een persbericht. Als je een goed persbericht opstelt is de kans groot dat een plaatselijke krant, weekblad of activiteitenkalender jouw nieuws gewoon opneemt in hun uitingen.
Meer hulp en tips bij het schrijven van een persbericht?
Bekijk de volledige checklist ‘Hoe schrijf ik een persbericht’.