Wat voor een verenigingstype ben jij?

Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

17 maart 2022

Wat voor een verenigingstype ben jij?

Ik ben niet zo van de persoonlijkheidstestjes, vragen welk type je bent, maar deze is briljant, een eyeopener. Ik heb hem gejat uit de presentatie van Gersom Smit - NOC*NSF/Back2Basics. Afgelopen zaterdag was hij een van de sprekers op de nationale Kanodag in ons kantoorgebouw in Utrecht. Na twee eerdere afzeggingen door coronamaatregelen, kon deze dag eindelijk doorgaan. Ruim 60 bestuursleden van kanoverenigingen waren aanwezig en het was prettig om eindelijk weer live met elkaar een kop koffie te drinken en tijdens de presentaties applaus en een lach te horen. Niemand op mute, niemand zijn camera uit. Plus een kanokoek. Wat wil je nog meer: mooiste baan van de wereld.

Het is de kunst om je als club bewust te zijn van die 5 verschillende types en ze stap voor stap in beweging brengen.

Maar goed, die typetjes dus. Daar ging de presentatie van Gersom over. Of eigenlijk: Hoe houd je binnen je vereniging de betrokkenheid hoog? Dat lukt volgens hem alleen, als je weet welk soort types je in huis hebt. Hij onderscheidt er 5 en noemt dat de cirkels rond de vereniging:

  1. De kartrekker
  2. De flex vrijwilliger
  3. Het betrokken lid
  4. De afnemer
  5. De doelgroep

Tot de ‘kartrekkers’ rekent Gersom leden, die bijna getrouwd zijn met de club: de zogeheten inner circle, of binnenste ring van een vereniging. Vaak oudere mensen, die er al lang bij zijn en afkomstig uit één specifiek onderdeel van de sport: bijvoorbeeld wedstrijdsport. Onder ‘flex vrijwilligers’ verstaat hij mensen, die graag willen helpen, maar dat enkel doen, wanneer het gaat om vastomlijnde taken of projecten. ‘Betrokken leden’ daarentegen zijn (nog) niet te porren voor vrijwilligerswerk, maar vinden het wel belangrijk op de hoogte te worden gehouden over het reilen en zeilen van de vereniging. ‘Afnemers’ komen alleen om te sporten en met ‘de doelgroep’ worden beginnende of potentiële leden bedoeld.

Volgens Gersom is het de kunst om je als club bewust te zijn van die 5 verschillende types en ze stap voor stap in beweging brengen van de buitenste, naar de binnenste ring.

En daar ligt precies de uitdaging. Clubbestuurders zijn in de regel zo diepgeworteld in de vereniging, dat het voor hen lastig is om goed aan te voelen wat de leden uit de buitenste cirkels aanspreekt. Hierdoor kan de situatie ontstaan, dat je als bestuur denkt de belangrijkste dingen van de vereniging op orde te hebben, terwijl de meeste leden daar diametraal anders over denken en er niet van onder de indruk zijn.

Wil je dat doorbreken, is onderzoek nodig onder de 5 verschillende types. Wat vinden zij belangrijk? Zodat je op basis van de uitkomsten het clubbeleid en het aanbod kunt aanpassen. Bijvoorbeeld met een andere kijk op vrijwilligerswerk, niet meer taak- maar persoonsgericht.

Ook ik moet aan de slag. Zo wil ik al maandenlang een conferentie voor suppers organiseren en beter begrijpen wat voor hen belangrijk is. Dat is misschien wel de essentie van de Gersom-benadering: verbeter de wereld, begin bij je zelf.

 

Reageren?

Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond