Datadoorbraak in de watersport

31 maart 2022

Datadoorbraak in de watersport

Je hebt het niet van mij, maar vorige week zijn in kleine kring de resultaten bekend gemaakt van een groot Nederlands sportonderzoek, waar je terstond zo vrolijk van wordt, dat het onmogelijk is mijn mond te houden. Uit de studie is namelijk gebleken, dat er ruim 3 miljoen Nederlanders in het afgelopen jaar een watersport hebben beoefend. Sensationeel veel.

Het betekent dat we in één keer misschien wel de grootste sport van Nederland zijn.

Nu is het de vraag of Kiran Badloe daar op de persconferentie een grap over zal maken – want zou het echt afgelopen zijn met het voetbal? – toch zal een plagerige lange neus naar Louis van Gaal en consorten in de bossen van Zeist snel zijn gemaakt. Al was het maar, om even stil te staan bij een opmerkelijke ontwikkeling die in dit onderzoek aan het licht komt. Er zijn namelijk meerdere watersporten die nu populair zijn, maar een paar jaar geleden nog niet eens bestonden.

Tegelijk drong het tot mij door, hoeveel kennis er nog valt op te doen over onze sporten. Met daarachter de dringende vraag hoe we tot een andere en structurele data-aanpak bij het Watersportverbond komen. Niet alleen om ons beleid beter af te stemmen op de snelle veranderingen in de wereld van sport en recreatie, maar nog wel meer om de dienstverlening naar onze leden en potentiële leden te optimaliseren.

Wie dat overigens al fantastisch doet, is Frits Avis, directeur van de Nederlands Ski Vereniging (NSkiV). Onder zijn leiding is zijn organisatie van een traditionele sportbond gegroeid naar het episch centrum van de wintersport in Nederland. Op hun website wintersport.nl komen in het skiseizoen alleen al 2,9 miljoen unieke bezoekers. Daarbij staat de online-omgeving volledig in dienst van de gebruiker. Zo word je niet gehinderd door advertenties waar je niet op zit te wachten en tref je louter relevante inspiratie aan voor mensen die van een sportief verblijf in de bergen houden. Interessant vind ik ook, dat er door de NSkiV, anders dan op de meeste websites gebeurt, geen cookies worden verzameld of andere persoonlijke gegevens in kaart gebracht. Wat ze wel doen, is het analyseren van het klik-, lees- en surfgedrag. Op basis van die data, maakt de NSiV het de bezoekers nog meer naar de zin en probeert patronen en trends te ontdekken.

Dus als ik praat over de datakant van het Watersportverbond, heb ik het niet over de verkoop van digitale adressenbestanden aan derde partijen, nee, mij gaat het erom, dat de verworven kennis en inzichten uit onze data integraal worden meegenomen in de besluitvorming van directie en bestuur. Met als doel: uitgroeien tot het informatie- en inspiratieplatform van de watersport.

 

Wacht even, belt Louis nou?

 

Reageren?

Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

De partners van het Watersportverbond