Heilige hoop

1 december 2022

Heilige hoop

 

In het vliegtuigtoilet.
Schatert de Sint van pret.

 

Hier hoog in de lucht.
Klatert zijn heilige boodschap tot een hemelse vlucht.

 

Zo anders dan op het water.
Waar lozingen kunnen rekenen op getalm en gesnater.

 

Want als íets in de watersport tot discussie leidt.
Is het een sanitaire stop die in het oppervlaktewater glijdt.

 

Getverdemme, roepen tegenstanders, doe effe normaal.
We kunnen niet anders, is de andere kant van het verhaal.

 

Wat er ook van zij, het ministerie heeft al besloten.
Niemand met een boot in Nederland mag aan z’n afvoer lopen kloten.

 

Die moeten verzegeld zijn, no matter what.
Onzin zegt het Watersportverbond: het ministerie van I&W heeft dat verkeerd ingeschat.

 

Eerst de boel op orde.
Dan nemen we die horde.

 

Er zijn namelijk onvoldoende uitpompstations én zuiveringsinstallaties.
Door het ontbreken ervan ontstaan de agitaties.

 

Wil het verbond geen schoonwater dan?
Tuurlijk wel, liever vandaag dan morgen als het ook kan.

 

Of zoals Sinterklaas nu uit eigen ervaring kan vertellen.
Beleid gebaseerd op doorgeschoten eisen kan behoorlijk knellen.

 

Voor je het weet ligt je stoomboot op de bodem van de zee.
Kom je met je vliegtuig aan, krijg je van de sinterklaasjournaalkijkers een felle NEE.

 

Zie de maan schijnt door de bomen, makkers staakt u wild geraas.
Relativeer een beetje mensen, denkt Sinterklaas.

 

Zo zijn er wel meer dingen, mompelt roetveegpiet.
Wat te denken van de hoos aan windmolenparken, dat is toch ook geen vrolijk lied.

 

Klopt, zegt de man met mantel en mijter
Bij de aanleg van die energieparken zijn ze soms helemaal kneiter.

 

Corridors en eromheen varen.
Vergroot alleen de gevaren.

 

Om die reden is de bisschop uit Myra stellig.
Betrek het Watersportverbond bij de aanleg van windparken, dat is wel zo gezellig.

 

Want watersporters zijn zeker niet tegen.
Maar vinden de vrijheid van het water een zegen.

 

Bent u daarom lid van het verbond?
Vraagt testpiet terstond.

 

Zeker, zei de Sint.
We kunnen het niet overlaten aan de markt en de wind.

 

Oké, zei pieterknecht.
Toch twijfel ik weleens aan het nut van die club, oprecht.

 

Waarom dan? Vraagt de kindervriend verbaasd.
“Hun werk kunnen we zelf beter organiseren,” antwoordde Piet gehaast.

 

Wellicht, glimlacht de Sint onder zijn baard.
Maar dacht: heb je het allemaal wel in kaart?

 

Belangenbehartiging, opleidingen, wedstrijden en licenties.
Piet, overzie je wel alle consequenties?

 

Daarbij heeft Sinterklaas de coronapandemie nog vers in het geheugen.
Zonder de lobby van het Watersportverbond hadden we toen – om met Jort Kelder te spreken: veel minder gemeugen.

 

Klopt Sinterklaas.
Bloost pieterbaas.

 

Maar mag het nu over iets anders gaan?
Er zijn vanavond nog behoorlijk wat daken te gaan.

 

En dat met een pietentekort.
Net zoals het bij watersportverenigingen aan voldoende vrijwilligers schort.

 

Des te knapper, glundert de Sint.
Dat watersportverenigingen het fiksen met al die tegenwind.

 

Eerst corona, nu die ongekend stijgende energieprijzen.
Laten we verenigingsmensen veel meer op het ereschild hijsen.

 

Hetzelfde geldt voor de medewerkers van het Waterverbond.
Die slechts met 25 mensen werken voor 100 man rond.

 

Het is de passie en plezier voor de sport.
Waardoor het zelden te gortig wordt.

 

Zo zijn de voorbereidingen op het WK Zeilen al in volle gang.
Een toernooi zonder mensenrechtenschendingen, van groot belang.

 

Ook de Olympische Spelen van Parijs komen zoetjesaan in het zicht.
Wat blijkt: Kiran Badloe is niet meer zo vederlicht.

 

Kilo’s aangekomen door het foilen.
Om zo zijn kansen op gouden medailles niet te spoilen.

 

Twee andere olympische zeilers kregen wolken van kinderen.
Duidelijk dat dit hun tijd op het water hinderde.

 

Volkomen logisch en van harte gefeliciteerd.
Vraag nu alleen is: Waar wordt de CO2-neutrale pakjesboot van de Sint volgend jaar aangemeerd?

 

Want al huppelt zijn paardje het dek op en neer.
Door een gebrek aan mensen bij Rijkswaterstaat kan er door bruggen en sluizen steeds minder verkeer.

 

Liefs Sint & Piet

Reageren?

Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond