‘Hollands water’: 300 pagina’s puur vaarplezier

Vaar mee door 30 vaargebieden, 12 steden en maak kennis met 3 publieksevenementen

12 november 2020

Deze maand verschijnt de eerste druk van 'Hollands water', een boek dat je laat genieten van je land en van je boot. Het boek vertelt meer over vaargebieden, neemt je mee door steden en publieksevenementen. Tijdens het schrijven zou het gaan om het Groene Hart, de Hollandse Plassen en het gebied daaromheen. Maar het is uitgegroeid tot nogal wat meer dan dat. Ook Utrechts, Brabants en Zeeuws water heeft er zijn plaats in weten te vinden. In een fraai gebonden editie spetteren bijna 300 pagina's puur vaarplezier je tegemoet! Maar liefst 30 vaargebieden, 12 steden en 3 evenementen passeren de revue, losjes doorspekt met wetenswaardige feiten en historische achtergronden. Met inspirerende fotografie!

Voorpret, herkenning of nagenieten voor bootbezitters, geschiedenisliefhebbers en wie dat willen worden. De liefde voor Hollands water spat van dit boek. Voor booteigenaren is het aanlokkelijk om een exemplaar aan boord te hebben liggen. Voor de watersportvereniging op de koffietafel. Het is zowel geschikt om samen te kijken of alleen te lezen. Ga er lekker voor zitten en geniet er met volle teugen van.

 Je kunt ‘Hollands water’ hier bestellen

Hieronder lees je een uittreksel over Delfshaven uit hoofdstuk 2.1 Rotterdam.

'Hollands water' neemt je mee door het Groene Hart, de Hollandse Plassen en Utrechts, Brabants en Zeeuws water
'Hollands water' neemt je mee door het Groene Hart, de Hollandse Plassen en Utrechts, Brabants en Zeeuws water

Varen door Delfshaven

Ontleend aan 'Hollands water' hoofdstuk 2.1 Rotterdam

De Parksluizen schutten je naar de Schie, die hier de Delfshavense Schie heet. Al na een paar honderd meter heb je aan bakboord Delfshaven, waarover zo dadelijk meer. Als je doorvaart kun je bij het Unesco monument 'de Van Nelle fabriek' stuurboord uit het Schie-Schiekanaal op. Dat brengt je via het Noorderkanaal en de Bergsluis op de Rotte. Van daaruit kun je achtereenvolgens naar de Kralingse Plas, de Bergse Plassen en de Rottemeren. In de Sectie Vaargebieden zijn deze plassen elk afzonderlijk beschreven.

 De Delfshavense Schie is eind van de 14e eeuw gegraven en verbond Delft met haar nieuwe ‘eigen’ sluis tussen Rotterdam en Schiedam. Het voordeel voor de Delftse scheepvaart was dat ze nu zonder tolheffing naar zee konden. Bij de nieuwe sluis kwamen vissers wonen en werden havens gegraven. Daardoor ontstond als vanzelf ‘Delfs-haven’. In de eeuwen daarna groeide de plaats hard. De Delftse kamer van de VOC bouwde er haar Zeemagazijn. Dat was om de voorraden voor de bouw van de Delftse VOC-schepen op te slaan. Deze schepen werden in Delfshaven gebouwd op de compagnieswerf van de Kamer. Ze werden – net als de Rotterdamse VOC-schepen – noodgedwongen ‘kaal’ opgeleverd zodat ze niet te diep staken. Door de verzanding van de Maas moest de afbouw ervan plaatsvinden in Hellevoetsluis.


Bekendheid

Bekend is Delfshaven vooral door 2 zaken. In  de eerste plaats als geboorteplaats van Piet Pieterszoon Heyn in 1577. Bij gunstig verlopende voetbalwedstrijden bezingen vaderlandse supporters nog altijd zijn bekendste daad : de verovering van de Spaanse zilvervloot in de Baai van Matanzas bij Cuba. In de tweede plaats doordat het de vertrekplaats is van de Pilgrim Fathers. Dit waren Engelse calvinisten die om geloofsredenen in Leiden waren neergestreken. Ze besloten te emigreren. Daartoe gingen ze vanuit Delfshaven met de Speedwell naar Londen en vandaar met de Mayflower naar de VS. Daar worden ze inmiddels beschouwd als niet minder dan de “founding fathers” van de natie.

Delfshaven herbergt een serieuze bruine vloot
Delfshaven herbergt een serieuze bruine vloot

Kousen

Voor de monding van de havens lag een zandbank, die steeds verder aangroeide. Er bleef wel een geul bevaarbaar. Zo’n geul heet een ‘kil’ en soms een ‘kous’. Oorspronkelijk hadden we hier daarom de Oost Kous en de West Kous. Na het afdammen daarvan (en het aanleggen van een buitensluis) ontstond de Middenkous. En zo heet dus nog altijd het haventje dat de kop van de Voorhaven en Achterhaven vormt.


Varen in de havens

Vanaf de Delfshavense Schie vaar je eerst de Achterhaven binnen. Je vaart daar onder het standbeeld van Piet Heyn door. Het standbeeld dateert van 1870. Het symboliseert Piet tijdens het afslaan van de aanval van de Duinkerker kapers, die de zilvervloot nog graag over hadden willen nemen. Tot genoegen van de eerder genoemde supporters zijn ze daar niet in geslaagd.

Via de Middenkous kom je in de Voorhaven, de eerst gegraven haven. Je vindt hier een flink aantal historische schepen. Sommige daarvan zijn meer dan honderd jaar oud en fraai gerestaureerd. Je toont je eerbied voor deze hoogbejaarde dames door er met een slakkengang langs te varen. Dat leidt tot opgestoken duimen van de bewoners van deze historische vloot.  Door de Piet Heynsbrug kom je in de Aelbrechtskolk, die een kleine 500 jaar als sluiskolk heeft gefungeerd. Dit gedeelte is een regelrecht monumentenbolwerk, maar we zullen ons beperken tot de Pelgrimvaderskerk. Het 15e eeuwse kerkje is gebouwd als kapel en na de reformatie protestants geworden. De gevel dateert van de verbouwing in 1761. Aan de Pilgrim Fathers herinnert in de kerk onder meer een glas-in-lood raam met een afbeelding van de Speedwell. Als je in Groot Rotterdam een verdwaalde Amerikaan tegen het lijf loopt, stuur hem dan hierheen. Eeuwige dankbaarheid zal je deel zijn!

Het Zakkendragershuisje met de kenmerkende bel
Het Zakkendragershuisje met de kenmerkende bel

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond