Zo. Die Troonrede. De opening. Gezien? Nog nooit vertoond in onze parlementaire geschiedenis. Twee alinea’s lang over de maatschappelijke kracht van sport. Waarbij de koning met trots sprak over de prestaties van de Nederlandse sporters afgelopen zomer. Ook stond hij stil bij de verbindende waarde die sport heeft voor de samenleving en hoe Nederland daar positieve energie uit kan putten. Een lofrede vanuit de grond van zijn hart. Echt, geen LuckyTV en natuurlijk blijft er altijd wat te wensen over. Zeker ook voor de sport. Mijn week was daardoor extra goed en dat in een periode die toch al bolstaat van de interessante ontwikkelingen voor het Watersportverbond en de watersport. Ik licht er een paar toe.
'''Tipje van de sluier: we gaan de verenigingsondersteuning naar next level brengen, inzetten op de instroom naar de watersport en volle bak op de verdere ontwikkeling van onlineplatform Ophetwater.nl''.
1. De Nederlandse Kampeerders Club (NKC)
Waar sportbonden nogal eens de neiging hebben om alles omsluitende plannen te maken, ontwikkelen de vrienden van de NKC veel meer ideeën vanuit een trial & error principe: gewoon beginnen, ook al is nog niet alles tot in de finesses uitgedacht. Daardoor is hun rol veranderd en de toegevoegde waarde voor hun leden veel groter geworden. Dat leerde ik deze week tijdens een bijeenkomst met de directie van de NKC.
Van een organisatie die het voertuig, de camper, centraal stelde, is het NKC gegroeid naar een vereniging die zich volledig richt op de leden en hun camperlifestyle. Er is daardoor veel meer focus. Zo is de belangenbehartiging vrijwel alleen gericht op de gevolgen van de energietransitie en het creëren van zoveel mogelijk camperplaatsen. Tegelijk wordt ook het ledenvoordeel (verzekeringen, kortingen) en de ledeninspiratie (onlineplatform en magazine) vanuit dat perspectief aangestuurd. Hoe ze dat doen, is leerzaam voor het Watersportverbond.
2. Organisatie op peil houden
Een aantal mensen heeft afscheid genomen van het Watersportverbond. Vaak waren deze medewerkers gezichtsbepalend voor onze organisatie. Best pittig om die vacatures juist in te vullen en tegelijk de goede accenten voor de toekomst te leggen. Belangrijk is daarbij dat onze eigen mensen een kans krijgen.
3. Nieuwe sponsors
De goede sportzomer, met de Olympische Spelen als hoogtepunt, heeft de aandacht van mogelijk nieuwe sponsors gewekt. Hiermee zijn we volop in gesprek. Met de nieuwe sponsors willen wij de watersport aantrekkelijk maken voor een zo breed mogelijk publiek. Daar is geld, kennis en netwerk voor nodig.
4. Nieuw jaarplan
In deze periode zijn wij druk bezig met het realiseren van het nieuwe jaarplan en de jaarlijkse begroting. Tipje van de sluier: we gaan de verenigingsondersteuning naar next level brengen, nog meer werk maken van de instroom naar de watersport en volle bak op de verdere ontwikkeling van onlineplatform Ophetwater.nl.
5. Los Angeles 2028
Het Olympische vuur van Parijs is nog maar net gedoofd, of we zijn alweer bezig met de Spelen van Los Angeles over vier jaar. Op 1 oktober moet ons plan namelijk zijn ingeleverd bij NOC*NSF. Daar verwacht men dat er minimaal hetzelfde aantal medailles kunnen worden behaald als afgelopen sportzomer. Onze collega’s van topsport zijn op dit moment druk aan het schrijven.
6. Trots
Het gaat gebeuren. Vanaf 12 oktober. In Barcelona. Dan wordt er gestreden om de America’s Cup, het oudste sportevenement ter wereld (174 jaar). In de aanloop doen er twee Nederlandse teams mee aan de Youth en Women’s America’s Cup. Daar zijn wij ongelooflijk trots op.
Reageren?
Arno van Gerven is directeur van het Watersportverbond. Hij schrijft twee keer per maand een column over de onderwerpen die in de watersport leven. Van Gerven probeert daarmee een breed lezerspubliek – van leden tot politiek – met een knipoog te laten kijken naar kansen en ontwikkelingen in recreatie en sport. Daarbij maakt hij gebruik van alle stijlmiddelen die een schrijver van een opiniestukje ten dienste staan. Wilt u reageren, e-mail naar arno.van.gerven@watersportverbond.nl.