Meerdere rijksbruggen in Zuid-Holland draaien niet meer boven windkracht 5

6 april 2023

Meerdere rijksbruggen in Zuid-Holland draaien niet meer boven windkracht 5

Bruggen over verschillende rivieren in Zuid-Holland worden niet meer bediend boven de windkracht 5. De klep van een beweegbare brug en de bewegingswerken zijn in geopende toestand en tijdens het openen en sluiten onderhevig aan windbelasting. Bij een te hoge windsnelheid is het niet meer verantwoord de bruggen te openen. 

Het gaat onder andere om een aantal bruggen die in de Staande Mastroute liggen. Dit is de alternatieve route van Willemstad naar Delfzijl als het te hard waait om veilig over zee te kunnen gaan. Deze route wordt dus juist bij windsnelheden boven de windkracht 5 gebruikt door de pleziervaart. 

Het gaat om de volgende bruggen:

  • Merwedebrug, over de Boven Merwede, ter hoogte van kmr. 956.930, te Gorinchem;
  • Merwedebrug, over de Beneden Merwede, ter hoogte van kmr. 973.725, te Papendrecht;
  • Verkeersbrug Dordrecht, over de Oude Maas, ter hoogte van kmr 978.000, te Dordrecht;
  • Algerabrug over de Hollandsche IJssel, ter hoogte van kmr 17,9, te Capelle aan den IJssel;
  • Brug over de Noord, ter hoogte van kmr. 981.835, te Alblasserdam;
  • Van Brienenoordbrug, over de Nieuwe Maas, ter hoogte van kmr 995.100, te Rotterdam. 

De Giessenbrug, over de Delfthavense Schie, ter hoogte van kmr. 75,7 te Rotterdam wordt, gelet op de technische conditie en het voorkomen van storingen aan de wegverkeerssystemen, helemaal niet meer bediend.

Er zijn inmiddels vele (rijks)bruggen die achterstallig onderhoud hebben en daardoor niet meer of minder bediend worden. Zo worden de Coenburg over de Zaan en de Driebondsbrug bij Groningen er al langere tijd niet meer bediend. De Haringvlietbrug wordt momenteel gerenoveerd en kan tot en met september niet bediend worden. 

Het Watersportverbond is bang dat er in de nabije toekomst meerdere bruggen door het achterstallig onderhoud gesloten zullen blijven. Noord-Holland boven Amsterdam zit al op slot door twee kapotte bruggen (De Coenbrug en in de omvaarroute de brug over de Nauernasche Vaart bij Krommenie), maar ook in Zuid-Holland, Friesland en Limburg zijn er op belangrijke vaarroutes steeds meer problemen. We blijven daarom bij RWS en I&W aandringen op het op tijd onderhouden van bruggen, zodat bovenstaande problemen in de toekomst voorkomen kunnen worden. 

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

Recreatie

De partners van het Watersportverbond