Waarom is de bijval voor evenementen soms zo waterig?

Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

21 oktober 2021

Teletekst is mijn favoriete informatiebron. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik daarop het nieuws check. Tot mijn grote verrassing stond er vorige week een citaat van mij op pagina 672. Onderwerp: verplaatsing Allianz Regatta en lancering Dutch Water Week in 2022. Een groot evenement met allerlei vormen van watersport op het Zuidelijk IJsselmeer bij Almere, gehouden van 27 mei tot en met 5 juni. Het enige wat rammelde aan het stukje was mijn naam. Er stond Anton van Gerven, in plaats van Arno. “Wat leuk zeg, dat je broer dat allemaal oppakt”, appten mijn vrienden.

Toch leverde het nieuws ook andere vragen op, zoals over het ambitieuze niveau van het evenement. Denk aan: ‘Arno, wanneer accepteer je nou eens, dat een wedstrijd in de watersport weinig publiek trekt?’ Wat levert dat hele gedoe nou op, behalve dat het jullie een hoop tijd, geld en energie kost? Is er ooit één nieuw lid door bijgeschreven?

Ik reageer even puntsgewijs:

  1. De kansen

SAIL, maar ook de Ocean Race, trekken honderdduizenden mensen. Nederlanders komen nu eenmaal graag samen rondom het water. Bij een gemiddelde zeilwedstrijd zie je echter nauwelijks publiek. Ik geloof dat er tussen die twee werelden kansen bestaan voor inspiratievolle events waarin mensen beleven hoe mooi onze sport is.

 

  1. Promotie

Dat hebben wij keihard nodig. Zeker als je zelden op TV komt, zoals wij. Met een goed evenement is de aandacht van de media overweldigend. Kijk alleen al naar wat de lancering van de Dutch Water Week heeft losgemaakt. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk op nieuwe watersporters.

 

  1. Verbinding top- en breedtesport

Tijdens de Primus Inter Pares, het schitterende evenement dat dit weekend werd georganiseerd door de Gooische Watersport Vereniging De Vrijbuiter, bleek maar weer eens hoe fantastisch het is als sporters uit alle lagen van de wedstrijdsport tegen elkaar strijden. Daar zijn wij uniek in.

 

  1. Vrijwilligers

Niet alleen het grote publiek houdt van ambitie, maar ook vrijwilligers worden erdoor begeesterd. Een evenement is zelfs een reden waarom je je als vrijwilliger inzet en aanmeldt.

 

  1. Lobby

Hoe houden wij het water toegankelijk? Die vraag wordt veel sneller positief beantwoord over de boeg van een evenement dan in de Tweede Kamer of de raadszaal. Simpelweg omdat je ziet hoe doodzonde het is als er geen plekje meer is om te varen.

 

  1. Laagdrempelig

De entree is bij ons gratis, je ontmoet Olympisch kampioenen en je kunt nog meedoen ook. Dat is van onschatbare waarde.

 

  1. Financiën

Om zoveel mogelijk mensen plezier te laten beleven aan de watersport zijn er meer sponsorinkomsten nodig. Met ons televisiebereik gaat dat niet lukken, wel met live-events. Hospitality dus, in plaats van het Sterblok.

 

  1. Financiën (deel twee)

De organisatie van de Dutch Water Week kost het Watersportverbond niets, behalve menskracht. Partners, ook overheden, financieren het geheel.

 

  1. Verbinding

Het gaat vanzelf bij zo’n evenement: alle bloedgroepen binnen de watersport komen op een logische manier samen.

 

  1. Uitnodiging

Tot slot: Evenementen die wij organiseren zijn van ons allemaal. Beschouw mijn verhaal daarom als één grote uitnodiging om je aan te sluiten bij de Dutch Water Week. Het programma kan alleen maar nog meer betekenis krijgen. De eerste grote namen hebben zich al aangediend. 

 

Reageren?

Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond