Interview: Freerk Lap geeft 3 marketing en communicatietips voor verenigingen

9 november 2022

3 Marketing & Communicatietips voor verenigingen

Het Watersportverbond werkt samen met een keur aan experts. Op vrijwilligersbasis ondersteunen deze specialisten watersportverenigingen.  In de rubriek ‘de expert’, stellen ze zich aan je voor. Deze keer: Freerk Lap

  • Naam: Freerk Lap (1989)
    Expertise: Online marketing en ledengroei
    In het Expertteam sinds: 2022
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Dit motto van Pippi Langkous omarm ik. Ik wil je uitdagen om na te denken over deze vraag: Is het jullie doel om een vereniging te zijn, of wil je een plek zijn waar passie voor watersport wordt geboren? Over de marketing denk ik graag met je mee.”

Met wat voor vragen kunnen leden je benaderen?

Denk aan vragen als: We willen graag meer leden aantrekken. Waar moeten we beginnen, en wat zijn de beste manieren? We willen onze website verbeteren. Hoe doen we dat, en waarop moeten we letten? We willen meer doen met sociale media. Hoe pakken we dat aan? We merken dat jongeren niet meer lid willen worden. Wat kunnen we doen?

Wat kun je voor leden betekenen?

Ik kan leden inspiratie bieden voor het opzetten van nieuwe verdienmodellen. Verder kan ik adviseren over het verbeteren van de website van een vereniging op het gebied van marketing en gebruikerservaring. Ook kan ik meedenken met het opzetten van marketingcampagnes voor nieuwe leden.

Kun je voorbeelden geven van hoe jij leden hebt geholpen?

Daarvoor zit ik te kort bij het Expertteam! Wel help ik tal van bedrijven in de watersportsector. Met mijn marketingbureau focus ik mij namelijk uitsluitend op watersportbedrijven in binnen- en buitenland.

Welke 3 tips op jouw vakgebied heb jij voor verenigingen?

  1. Door een gebrek aan goede marketing loop je veel meer leden mis dan je denkt. De meeste mensen weten niet van het bestaan van je vereniging, ook al denk je zelf van wel. Je kunt met relatief eenvoudige marketingstrategieën al snel meer leden aantrekken door simpelweg te laten zien: ‘Kijk, wij zitten ook in jouw buurt!’. Als je al veel aan promotie doet, maar weinig effect merkt, kan het zijn dat tip twee je goed kan helpen.
  2. Je website is dé plek waar alle communicatiemiddelen naartoe leiden. Het is dan ook zeer belangrijk dat je website op orde is. Ik heb eens rondgekeken in de lijst van verenigingen. Mijn conclusie: 7 van de 10 sites zijn geen plek waar ik zelf enthousiast word gemaakt om lid te worden. Je website moet een frisse uitstraling hebben, snel laden en goed werken op PC, tablet én mobiel. En op de website moet je de juiste marketingmiddelen inzetten. Werk aan de winkel! 
  3. “De jeugd wil gewoon niet meer!” hoor ik vaak. En ja, jongere generaties hebben minder behoefte aan lid worden van verenigingen. Maar je kunt dit ook omdraaien: moeten we ons model herzien om nieuwe mensen aan te trekken? Ik wil je uitdagen om na te denken over deze vraag: Is het jullie doel om vereniging te zijn, of wil je een plek zijn waar passie voor watersport wordt geboren? Dat kan ik niet voor je bepalen, maar ik merk wel dat de focus vaak op de verkeerde dingen ligt. Er zijn tal van manieren om jongeren aan te trekken. Eén ding is zeker: jongeren willen zich minder vastleggen (lid worden), en meer focussen op ervaringen (dingen doen). Hoe ga jij daar antwoord op geven?”

Van welke watersportvereniging ben je lid?

WSV Drachten-Veenhoop

Wat is je favoriete vaargebied?

Ik ben geboren op Jachthaven Lunegat in Dokkumer Nieuwe Zijlen. Mijn ouders waren de havenmeesters. Al van jongs af aan ben ik op en rond het water te vinden. De haven ligt aan de zuidkant van het Lauwersmeer, aan het begin van het kanaal naar Dokkum en Leeuwarden. Ik herinner me de grote zeewaardige zeilboten die als passant kwamen overnachten, en de stoere zeilers die moeiteloos met windkracht 7 de boot aanlegden. Dat heeft mijn verlangen om zelf zeiler te worden zeker geprikkeld. Elke keer als ik terugkom in het Lauwersmeergebied, dan komen die herinneringen weer op. Diezelfde haven was in 2019 dan ook het vertrekpunt voor mijn eigen zeilreis naar Spanje. De haven en het Lauwersmeergebied zullen mij altijd warme herinneringen blijven geven.

 

Hoe werkt het Watersport Expert Team

Klik hier voor meer informatie over het Watersport Expert Team, hoe je ze kan benaderen en de werkwijze.

Deel dit artikel:

Interview: Freerk Lap geeft 3 marketing en communicatietips voor verenigingen