Landelijke Kanodag vol tips en inspiratie voor betrokken en actieve leden

16 maart 2022

Wie meer betrokken leden op zijn vereniging wil creëren moet inzetten op zowel sociale betrokkenheid als op een aantrekkelijk aanbod voor de leden van zijn vereniging. Op deze twee pijlers ging Gersom Smit (NOC*NSF/Back2basics) dieper in tijdens de Landelijke Kanodag op 12 maart jl. van het Watersportverbond in Utrecht. Daarnaast werd stilgestaan bij de commissies recreatiesport en wedstrijdsport binnen het Platform Kanosport. Ruim zestig deelnemers konden eindelijk weer ‘live’ bij elkaar komen om inspiratie op te doen en ervaringen uit te wisselen.

Martin Hermans, voorzitter Volmolense Kano Club over de kanodag ‘Het was zeer inspirerend. We gaan er vanavond in de VKC bestuursvergadering meteen mee aan de slag.'

Gestructureerde aanpak

Nieuwe leden binnen halen, vasthouden en actief maken, vraagt om een goed doordachte en gedisciplineerde aanpak. Een warm welkom, nieuwe en bestaande leden elkaar laten leren kennen, activiteiten waarmee nieuwe leden het DNA van de vereniging proeven en meekrijgen, een contact/feedback moment gedurende het eerste jaar zijn enkele voorbeelden hoe je dat gestructureerd kan aanpakken. Daarnaast ligt een cruciale rol weggelegd voor instructeurs/trainers. Die hebben een enorme verbindende invloed en zijn de oren en ogen van de vereniging, ook ten aanzien van leden.

 

Matchen vanuit de persoon, niet vanuit de taak

Het enthousiast maken van leden voor functies binnen de vereniging en ze daadwerkelijk werven, vraagt eveneens om beleid. Zo is plezier beleven aan de club een voorwaarde voor bereidheid je verder in te willen zetten. Daarnaast is het verstandig met kleine, laagdrempelige functies te beginnen. Maar het belangrijkste inzicht over dit onderwerp was om vanuit de persoon te denken in plaats van vanuit de taak. Dat maakt flexibel, vrij en dan is de kans het grootst dat die persoon plezier beleefd aan zijn/haar rol als vrijwilliger.

Elize van Witzenburg, KV Natsec: ‘Ik heb de dag als heel helder en leerzaam ervaren.‘

Zorg voor een aanbod dat aantrekkelijk is voor jouw doelgroep

Een veel voorkomende valkuil bij elke vereniging is dat de meest actieve leden de kartrekkers zijn, maar dat het overgrote deel van de vereniging niet tot die doelgroep behoort. En zo ontstaat er een blinde vlek voor wat de wensen en doelen van de kartrekkers zijn ten opzichte van de behoefte van de doelgroep, het overgrote deel van de leden van de vereniging. Het zijn vaak fanatiekelingen die zich graag inzetten voor de club, terwijl het gros van de leden flexibiliteit wil behouden en vooral recreatief wil sporten. Ook is de harde kern in veel gevallen van een andere generatie dan het gros van de leden.

Tips:

  1. Zorg dat je je leden kent en betrek ze
  2. Durf te veranderen 🡪 ‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg,’ Albert Einstein

 

Trends in de sport – een groeiende behoefte aan flexibel aanbod

Een belangrijke breed gedragen trend in de sport is dat er steeds meer sporters zijn, maar steeds minder leden van verenigingen. Hoe kunnen verenigingen daarop inspelen? Het antwoord moet aansluiten op een groeiende behoefte aan flexibel aanbod, de opkomst van dynamische (urban) spelvarianten, steeds meer nadruk op recreatieve spelbeleving (versus prestatief) en van single- naar multi-sportoriëntatie.

Dit komt neer op een passend aanbod per doelgroep, een middenweg vinden tussen ‘alles’ of ‘niets’:

  • Vast aanbod gecommitteerde leden: traditioneel lidmaatschap: vaste contributie, jaarprogramma
  • Flexibel aanbod (ook voor niet-leden?): ander businessmodel: hogere ‘stuksprijs’, grotere massa, horeca inkomsten. Bijvoorbeeld instuif activiteiten, ook voor niet leden (van ‘leden’ naar ‘community’); kortlopend aanbod (zomer abonnement)
  • Een aanbod voor potentiële en vertrokken leden
Wim Lammerts, kanovaarder in regioteam Overijssel:
'De Landelijke Kanodag was bijzonder goed georganiseerd, leerzaam, inspirerend en bijzonder gezellig. Het heeft me weer op ideeën gebracht en aangezet om initiatieven te nemen in onze kanovereniging. Kortom, uitermate de moeite van een lange reis waard.'

Behoefte inventarisatie Recreatiesport en Wedstrijdsport/Topsport

Na de inspiratiesessie over hoe meer betrokken leden te creëren op een vereniging, werd stilgestaan bij de recreatiesport en wedstrijdsport/Topsport. Wat is de behoefte van verenigingen binnen deze twee taken van sport?

 

Recreatiesport

In algemene zin is er behoefte aan een betere informatiestroom. Niet iedereen ontvangt de maandelijkse nieuwsbrief voor besturen en de informatie die daarin staat, bereikt daar waar van toepassing niet alle leden.
Daarnaast is er behoefte aan betere samenwerking tussen verenigingen en ook tussen regiovertegenwoordigers en verenigingen.
Tenslotte is er grote vraag naar een steviger positie van recreatief varen binnen de kanosport. 

Conclusie Recreatiesport

De Commissie Recreatief Varen gaat in samenwerking met het bureau van het Watersportverbond invulling geven aan bovenstaande behoefte.

 

Wedstrijdsport & Topsport

Binnen de wedstrijdsport ligt behoefte in het faciliteren en ondersteunen van de organisatie van wedstrijden (draaiboek, best practices, hardware, software).

Daarnaast hebben verenigingstrainers behoefte aan meer ondersteuning en daar waar nodig het structureren van trainingen voor vaarders die de Nederlandse top willen bereiken. Dit kan door bijvoorbeeld samenwerking te stimuleren en /of passende opleidingen aan te bieden aan instructeurs en trainers.

De samenwerking tussen verenigingen kan veel beter gestimuleerd worden evenals het verbeteren van de communicatielijnen tussen verenigingen en het Platform Kanosport van het Watersportverbond.

 

Conclusie Wedstrijdsport & Topsport

De Commissies Marathon en Kanosprint zullen de uitkomsten van de workshop bespreken en kijken hoe ze hier invulling aan kunnen geven. Gedacht wordt aan het vormen van specifieke werkgroepen waarvoor vrijwilligers zullen worden gezocht vanuit de verenigingen.

In de komende weken zal hierover vanuit de commissies nader over worden gecommuniceerd inclusief de rolverdeling en aanspreekpunten binnen de commissies M&S voor de diverse onderwerpen.

 

Jaarlijkse uitreiking toeronderscheidingen

Naast het thema ‘Hoe houd je de betrokkenheid hoog binnen je vereniging / bestuur / commissie?’ werden tijdens de Landelijke Kanodag de jaarlijkse prijzen uitgereikt door het Platform Kanosport.

  • De Ruytenschildtbeker werd dit jaar uitgereikt aan KV Natsec. Deze wisselbeker is voor de vereniging met de grootste ledengroei. Afgelopen jaar had de kanovereniging uit Vlaardingen een toename van 41 leden.
  • De Windhappersbeker ging naar Govert Plugge van de Nederlandse ZeeKajakVaarders voor de organisatie 35e editie van het Vlielandkamp. De Windhappersbeker is bedoeld voor een vereniging of personen die grote en/of langdurige prestaties en activiteiten hebben verricht op toeristisch gebied.
  • De Vriendschapstrofee is een trofee voor personen die een bijzondere prestatie en/of activiteiten op toeristisch gebied hebben verricht. Dit jaar werd Wim Holdrinet, lid van de Volmolense Kano Club, verrast met deze onderscheiding voor zijn inzet voor het werk in het regioteam Brabant.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond

}