Een duurzame tocht

De vaarroutes die alleen toegankelijk zijn voor elektrisch varen zijn in opkomst. Steeds meer gemeenten, zoals Amsterdam, zetten dan ook in op emissieloos varen. Lees hier meer over dit onderwerp.

De vaarroutes die alleen toegankelijk zijn voor elektrisch varen zijn in opkomst. Steeds meer gemeenten, zoals Amsterdam, zetten dan ook in op emissieloos varen. Als je elektrisch vaart kun je nog meer genieten van de omgeving. Er is geen geluid van de motor en je ruikt geen dieselwalmen. Bovendien is het nog goed voor het milieu ook. Wel zijn er flink wat uitdagingen én alternatieven. Lees je mee? 

  • De infrastructuur (zoals de energievoorziening op een haven) is nog niet overal ingericht op elektrisch varen. 
  • Dit heeft gevolgen voor verenigingen met een eigen haven.
  • Je moet regelmatig je accu’s opladen. 
  • Elektrische motoren zijn niet zo sterk als diesel- of benzinemotoren. 
  • Het ombouwen van je boot naar elektrisch varen is een vrij kostbare zaak.

Als tegenhanger van het elektrisch varen zijn er diverse alternatieven:

  • Blauwe diesel/HVO en GTL:

Dit zijn soorten brandstof die minder belastend zijn voor het milieu dan gewone diesel. Voor meer informatie over deze brandstoffen zie de webite van de Stifting Elektrysk en Fossylfry Farren yn Frylân

  • Waterstof:

Voor de watersport is waterstof helaas nog niet toepasbaar. Het Watersportverbond doet mee in een onderzoek om dit op termijn wel voor elkaar te krijgen. Lees hier meer.

Weloverwogen keuze

Het Watersportverbond verzamelt en bundelt zoveel mogelijk informatie over elektrisch varen zodat de watersporter weloverwogen een keuze kan maken om wel, niet óf gedeeltelijk over te stappen. Ook lobbyen we om ervoor te zorgen dat varen betaalbaar blijft en dat het haalbaar is voor iedereen om een boot om te bouwen. We werken samen met de Stifting Elektrysk en Fossylfry Farren yn Frylân (SEFFF) op het gebied van kennisuitwisseling en voorlichting.

De partners van het Watersportverbond