Column: Oplossing tegen waterplantenoverlast: de Fonteinkruid Fnuiker

22 februari 2024

Oplossing tegen waterplantenoverlast: de Fonteinkruid Fnuiker

Je hebt boten en boten. Maar deze is van de buitencategorie. In kleine kring wordt-ie zelfs liefkozend de verlosser genoemd, met een grotere status dan de Titanic, de Groene Draak of
de Magic.


Hoe dat komt?

Dit vaartuig, deze boot, kan iets, op een schaal waar tot op heden nog niemand binnen de watersport aan had durven denken. Deze nautische innovatie rekent moeiteloos af met de groene gruwel die het Nederlandse binnenwater in Japans Duizendknoop-tempo verstikt. Dat leidt tot grote economische schade, maar is ook gevaarlijk. Watersporters komen in de problemen doordat ze overboord springen om de waterplanten die in hun schroef, skeg of roer zijn vastgeslagen eruit proberen te trekken. Dit leidt tot zeer gevaarlijke situaties en ongelukken. Zelfs uitvarende reddingsboten komen in de problemen. Vorig jaar eiste de groene gruwel zijn eerste dodelijke slachtoffer.

Gelukkig is de oplossing nabij. Een Noord Hollands bedrijf, dat is gespecialiseerd in unieke waterbouwkundige systemen, lijkt de ideale maaiboot tegen waterplanten te hebben ontworpen. Een tot de tanden toe bewapend 30 meter tellende catamaran met de prototypenaam Maaicat, die door zijn geringe diepgang geschikt is voor een enorm groot maaigebied.

Ook kan de Maaicat in korte tijd een groot areaal bestrijken. Dat is hard nodig, want de groeiperiode van alleen al fonteinkruid (Potamogeton), is zo angstaanjagend snel dat er zo’n twee keer per jaar gemaaid moet worden. Uniek aan de Maaicat is bovendien, dat het waterplanten meteen in balen perst, die verwerkt kunnen worden tot biobrandstof. Hierdoor heb je minder rottende en stinkende hopen langs de waterkant. Het Watersportverbond is daarom met de HISWA- RECRON en Hoge School Arnhem Nijmegen alvast een onderzoek gestart naar welke interessante toepassingen er nog meer schuilgaan in het maaiafval. Daarbij is de Maaicat voorzien van een stroboscoop als viswering en kan varen op zijn eigen groene biobrandstof.

Gelukkig is de oplossing nabij: een tot de tanden toe bewapend 30 meter tellend werkschip
met de prototypenaam Maaicat


Overbodig te zeggen dat we niet kunnen wachten tot-ie er is, maar om het prototype up and running te krijgen is een forse investering nodig. Echter, doordat de Maaicat kan opschalen, zijn de kosten per gemaaide hectare laag. Op dit moment kijken overheden met bereidheid en aandacht naar de businesscase. Tegelijkertijd dagen zij de watersport én de watersporters uit om zelf ook een bijdrage te leveren. Ik zou nog wel iets aan de naam willen doen. U?

Helaas is de mooiste naam al bezet: De Groene Draak. Maar wat dacht u van Maai Dream, Maai Wonder of de Fonteinkruid Fnuiker?


Reageren?

Arno van Gerven is directeur van het Watersportverbond. Hij schrijft twee keer per maand een column over de onderwerpen die in de watersport leven. Van Gerven probeert daarmee
een breed lezerspubliek – van leden tot politiek – met een knipoog te laten kijken naar kansen en ontwikkelingen in recreatie en sport. Daarbij maakt hij gebruik van alle
stijlmiddelen die een schrijver van een opiniestukje ten dienste staan. Wilt u reageren, e- mail naar arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

Deel dit artikel:

Column

De partners van het Watersportverbond