Jachtclub Scheveningen onmisbaar voor WK’s door kennis van thuiswater

3 maart 2022

Jachtclub Scheveningen onmisbaar voor WK’s door kennis van thuiswater

Het Jeugd WK zeilen 2022 en het WK zeilen 2023 wordt gevaren op het thuiswater van Jachtclub Scheveningen. Niet zo vreemd dus dat zij een rol hebben in de organisatie van deze grote zeilevenementen. We spreken Tim Lemeer, bestuurder van de vereniging, en Tim de Held, wedstrijdleider van Jachtclub Scheveningen, over wat er allemaal komt kijken bij deze evenementen en welke rol zij als vereniging hebben.

Dit zijn toch wel de grootste evenementen ter wereld. Ik kijk uit naar hele leuke weken, maar ik wil er vooral ook zeiltechnisch voor zorgen dat iedereen het beste uit zichzelf haalt. Zowel het comité als de zeilers,” aldus Tim de Held

“Wij zijn verantwoordelijk voor het race management op één van de wedstrijdbanen”, start Lemeer met het uitleggen van hun rol. “De trekker van dit deel van de organisatie is bij ons Tim de Held, hij coördineert hierin alles en zorgt voor voldoende vrijwilligers. Daarnaast helpen wij ook de andere comités waar we kunnen. Het organiseren van een wedstrijd op zee is namelijk behoorlijk anders dan op zoet water. Je hebt in Scheveningen te maken met stroming en golven, wat het leggen van een goede baan wezenlijk anders maakt. Aangezien het ons thuiswater is, kunnen wij hier goed in helpen..”

 

Race management 29er baan

Tijdens het Jeugd WK is Jachtclub Scheveningen verantwoordelijk voor de 29er baan. Hoewel de vereniging gewend is aan wedstrijden organiseren op zee, ligt er toch ook wel een uitdaging voor het wedstrijdcomité. De Held en zijn team organiseren doorgaans wedstrijden voor ORC, IRC en ongemeten boten op Scheveningen. “Die grote schepen zijn makkelijk te identificeren, en varen vaak in kleine groepen”, vertelt de Held. “De 29ers varen daarentegen in grotere groepen. Het voordeel van deze klasse boten is dat ze duidelijk een landenvlag op het zeil hebben staan, daarin kun je ze goed onderscheiden. Zelf ben ik vorig jaar ook bij de United 4 Sailing geweest om te kijken hoe een wedstrijd van deze klasse eruitziet.”

De taak van een wedstrijdorganisatie op een baan, is in de eerste plaats ervoor zorgen dat de zeilers een eerlijke wedstrijd om de boeien zeilen. Hiervoor moeten verschillende functies worden ingevuld, voor de 29er baan zorgt de Held ervoor dat al deze functies zijn ingevuld. Zo staan er op het startschip diverse vrijwilligers met ieder hun eigen taak, worden de ribs gevuld met ervaren bestuurders (die weten hoe je veilig door de golven op zee vaart) en zitten er naast die bestuurders boeienleggers én rescue.

Lemeer geeft daarbij aan dat de druk hoger is, er moet tijdens deze evenementen op WK niveau geschakeld worden. “Wij organiseren in de winter bijvoorbeeld de IJspegel wedstrijden, daar heb je bij wijze van spreken wel een minuut om te bedenken of je de X-ray vlag moet hijsen of een algemene terugroep doet. Tijdens een WK heb je nauwelijks tijd hierover te overleggen met je team en wil je in 10 seconden die vlag hebben staan.”

Opleiden wedstrijdcomités

“Ik probeer als wedstrijdleider altijd het beste uit alle evenementen te halen”, reageert de Held. “We draaien nu al veel testevenementen met alle vrijwilligers. De Jachtclub Scheveningen heeft ongeveer 50 vaste vrijwilligers voor deze evenementen. We oefenen met hen specifiek voor het WK zeilen. Zij zijn gewend om wedstrijden te draaien op zee, in aanloop naar de WK’s draaien we ook test evenementen met onder andere 29ers op de baan. Tijdens de North Sea Regatta hebben wij ook een baan met snellere boten om te oefenen. Het Jeugd WK is daarnaast natuurlijk een mooie oefening voor het WK een jaar later, maar voor mij zijn beide evenementen even belangrijk.”

Naast de eigen 29er baan voor het Jeugd WK, en vermoedelijk de 49er baan tijdens het WK in 2023, maakt de jachtclub tijd om de comités op andere banen te begeleiden. Lemeer: “Aangezien Scheveningen voor ons thuiswater is, weten wij goed waar je rekening mee moet houden. Naast de stroming en golven krijg je op zee ook met andere dingen te maken. Denk bijvoorbeeld aan zeeziekte. Als je als comité precies genoeg mensen voor alle functies aanstelt en er valt iemand uit door zeeziekte, dan heb je al een probleem. Wij zorgen altijd voor enkele reserves, dit adviseren wij de andere comités ook.”

Voor de Jachtclub Scheveningen is samenwerken met andere verenigingen sowieso een belangrijk speerpunt geeft Lemeer aan. “Wij werken nu al veel samen met de Kaag, onder andere om de doorstroom van de jeugd te bevorderen. Wij hebben hier wel de ZOP voor optimist zeilers, maar wanneer een zeiler daarna door wil zeilen in bijvoorbeeld een 29er, hebben wij geen opties hier op zee. Dan gaan zij naar de Kaag. Andersom komen zeilers van de Kaag naar ons wanneer ze na het jeugdzeilen bijvoorbeeld SB20 of op een grote kielboot willen gaan varen. Ook in het wedstrijdcomité proberen we hierin samen te werken.”

Organisatie in de haven

Het laatste punt waar de Jachtclub Scheveningen mee te maken heeft, is de organisatie in de haven. Lemeer: “Wij zijn een vereniging met een haven, tijdens het JWK en het WK komen er veel boten in onze haven te liggen. Denk aan de verschillende startschepen en de ribs. De zeilboten worden gestald op onder andere de slipway bij het Topzeilcentrum, in de derde haven en de kitefoilers komen op het strand. Maar voor alle andere boten, moeten wij een groot deel van onze haven reserveren. We proberen dit zo soepel mogelijk te laten verlopen zodat onze eigen leden er geen last van hebben, maar dit gaat wel impact hebben op de passanten in die periode.”

 

Topdrukte voor zeilhaven Scheveningen

Scheveningen is natuurlijk dé zeilhaven aan zee in Nederland, en de komende twee jaar zal de hele wereld dit te zien krijgen. Naast deze twee grote zeilevenementen is Scheveningen volgend jaar ook een stoplocatie van The Ocean Race, staat er een WK SB20 op het programma, het EK Eurosaf dual handed gemixt en zal de North Sea Regatta dit jaar ook weer van start gaan, allemaal evenementen waar Jachtclub Scheveningen onderdeel of organisator van is.

De vereniging voelt dan toch ook wel een beetje druk om mooie evenementen neer te zetten. De Held: “Ik ben jaarlijks sowieso al 20 tot 30 weekenden met zeilen bezig, maar dit zijn toch wel de grootste evenementen ter wereld. Ik ben bij alle evenementen betrokken. Voor de WK’s kijk ik sowieso uit naar hele leuke weken, maar ik wil er vooral ook zeiltechnisch voor zorgen dat iedereen het beste uit zichzelf haalt. Zowel het comité als de zeilers.”

Lemeer ziet het ook als een mooie boost voor het zeilen op Scheveningen. “Deze evenementen gaan fantastisch mooi afstralen op zeilen in Nederland in het algemeen, en hierbij krijgt Scheveningen een mega boost als centrum van alle activiteiten. Daar profiteren wij als club natuurlijk van, maar ook de andere organiserende verenigingen komen op deze manier mooi in de spotlight te staan. Het is echt een gezamenlijk zeilfeest.”

“Ik kijk ernaar uit straks te zien hoe het harde werken in de voorbereiding wordt beloond met een mooi zeilfeest, waarbij Scheveningen wordt overspoeld met de beste zeilers van de wereld. We liggen gelukkig op schema, en dat is mede te danken aan het harde werk van Ilse Janssen. Als Sailing Manager zorgt zij voor een goede communicatie tussen alle partijen en zorgt ze dat alle puzzelstukjes perfect in elkaar vallen.”

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond