Kouwe drukte?

14 juli 2022

Kouwe drukte?

Hoewel het ontbreekt aan officiële cijfers hoor ik om mij heen, dat het steeds drukker wordt op het water. De mensen die ik erover spreek vinden dat het er niet per se gezelliger op wordt. Integendeel zelfs. Frustraties lopen op omdat vaak minder ervaren watersporters plotseling tussendoor komen varen, waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan. Meestal hebben de brokkenpiloten er zelf geen erg in, of zien het gevaar niet.

Heeft er iemand bezwaar tegen het wettelijk verplichtstellen van een bekwaamheidsbewijs voor iedereen die het water opgaat?

Die informatie zat in mijn hoofd toen ik deze week een e-mail van Rijkswaterstaat ontving over de dienstverlening in de komende (zomer)periode. Het bericht was mede namens het hoofd crisismanagement opgesteld. De kern van het verhaal was verwoord in de openingszin: ‘door een oplopend ziekteverzuim in combinatie met vakantieverlof en beperkte beschikbaarheid van personeel bij onze inhuurpartners kan het voorkomen dat er in uitzonderlijke gevallen concessies moeten worden gedaan in de dienstverlening.’

Met andere woorden: bruggen en sluizen zullen mogelijk minder vaak open- en dichtgaan. 

‘Mocht dit voorkomen’; zo sloot de e-mail af, ‘zijn we ons ervan bewust dat we niet alle recreanten via een BAS-bericht, vaarweginformatie.nl en varendoejesamen.nl zullen bereiken. Mogelijk kunnen jullie, waar relevant, een extra oproep doen richting jullie leden om vooral eerdergenoemde websites in de gaten te houden.’

Waarvan akte, maar wel met een bezwaard gemoed. Los van de vraag waarom overheidsinstanties door personeelstekorten op eigen houtje mogen beslissen minder treinen te laten lopen, vluchten te schrappen, bruggen en sluizen onbemand te laten vanwege een personeelstekort (appelig word je van dat woord), zetten andere organisaties met de bestaande medewerkers een tandje bij en wordt meer werk verzet met minder werknemers (zorg, bouw, techniek, onderwijs, defensie). Sterker nog; omwille van de werkdruk worden verloven zelfs ingetrokken.

Nu beweer ik niet dat dat ideaal is, bovendien ga ik niet over het HR-beleid bij de overheid, maar veiligheid op het water heeft wel mijn zorg. Die komt door de personele problemen bij Rijkswaterstaat in de drukke zomerperiode extra in het geding. Terwijl sluizen en bruggen sowieso al tot kopzorgen leiden, vanwege het opstoppingsgevaar en het gebrek aan kennis over de regels en het gebruik. Reden waarom de website van het Watersportverbond een snelcursus motorbootvaren aanbiedt. Ook houden we al onze opleidingen voortdurend tegen het licht en breiden ze uit naar nieuwe watersporten. Geen overbodige luxe met de wetenschap dat 73 procent van de watersporters zonder enige opleiding het water opgaat. Verplaats die cijfers naar de weg en er is sprake van een regelrechte panieksituatie.

Ik zou daarom nu al graag met Rijkswaterstaat in gesprek gaan over het vaarseizoen 2023, zodat we ver voordat de vakantiedrukte losbarst, kunnen helpen een herhaling van dit probleem te voorkomen. Vraag die ik daar meteen bij wil vlottrekken is: Heeft er iemand bezwaar tegen het wettelijk verplichtstellen van een bekwaamheidsbewijs voor iedereen die het water opgaat? Geen eredoctoraat voor de sluizen, maar je weet wel hoe je je hoort te gedragen. Dat geeft iedereen meer ruimte en maakt vertier op het water een stuk veiliger.

Doen?

Reageren?

Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond