Inbreng Watersportverbond bij Europese lobby via EBA
Onlangs vond de General Assembly (GA) van de European Boating Association (EBA) plaats. In de EBA komen verschillende nationale bonden bij elkaar om op Europees niveau de harmonie te bewaken tussen regelgeving en het gebruik van internationale wateren door boot gebruikers.
Het is ontzettend belangrijk om een uitwisseling te hebben over internationale regelgeving. Zo kunnen wij van elkaar leren en er ook voor zorgen dat er voor Nederland geen andere regels gelden dan in andere landen.
Ook het Watersportverbond is in de EBA vertegenwoordigd en wel met de positie van voorzitter in de persoon van Willem Dekker, lid van het regioteam Noordzee van het Watersportverbond: “Het is ontzettend belangrijk om een uitwisseling te hebben over internationale regelgeving. Zo kunnen wij van elkaar leren en er ook voor zorgen dat er voor Nederland geen andere regels gelden dan in andere landen en zo een uitzonderingspositie krijgt. Dat dreigt nu bijvoorbeeld te gebeuren bij windparken op de Noordzee.’ Zo is de EBA de belangenbehartiger voor Europese landen richting Europese regelgevers.
Windparken op zee
Dat kan helpen bij de kwestie van de windmolenparken aan de Nederlandse kust. Samen met België dreigt hier als enige land in Europa een andere regelgeving te gaan gelden dan elders. In de andere (Noordzee-) landen mogen schepen tot 24m vrij door de windmolenparken heen varen. In het Belgische en Nederlandse kustwater dreigt dat verboden te worden en mag je slechts gebruik maken van één corridor. Met deze kennis kan druk uitgevoerd worden op de Nederlandse wetgeving. Waarom zouden de regels voor Nederland anders zijn dan voor de rest van Europa? Het dreigt de veiligheid in gevaar te brengen als de regels alleen hier anders zijn.
Inzamelen van vuilwater
Ook ten aanzien van het inzamelen van toiletwater kan een gezamenlijke inspanning vanuit de EBA resultaat teweeg brengen. Zo blijkt dat het gebruik van uitpomp faciliteiten in Finland uitstekend werkt doordat dit gratis is. In Zweden is er overheidssteun geweest voor de aanleg van de faciliteiten maar niet voor de exploitatie. Gevolg is dat een groot aantal pompen buiten bedrijf zijn. Ook Nederland kent die problematiek.
Fossielvrij varen
Ten aanzien van emissieloosvaren en het ‘Zero carbon emission by 2050’ is het eveneens nuttig een Europese aanpak na te streven. Zo is geconstateerd dat er bij de huidige nieuwbouw van jachten in heel Europa geen sprake is van een gerichte aanpak op deze doelstelling. En dat terwijl de meeste jachten die nu verkocht worden een verwachte levensduur hebben voorbij 2050.
Daarnaast komen er steeds meer besluiten van lokale overheden om de emissie doelstelling te halen die internationaal gevolgen hebben. ‘Want wat gebeurt er als je met een Zwitsers schip in Amsterdam komt waar dieselmotoren verboden zijn? ‘Wij proberen dit op Europees niveau aan te kaarten,’ laat Dekker weten.
De EBA doet ook onderzoek naar alternatieve brandstoffen, zoals dat van de Deutscher Motor Yacht Verband en de Barge Association naar Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Daar kan Nederland ook profijt van hebben.
Andere onderwerpen die op de agenda stonden en uitkomsten van de najaarsvergadering waren:
- Onderwatergeluid: Uitgestraald onderwatergeluid van schepen wordt gezien als een vervuilingsbron en is benoemd als ‘descriptor’ (parameter) binnen de (EU) Kaderrichtlijn Mariene Strategie (KRM); wat is hiervan het effect voor pleziervaartuigen?
- BTW problematiek bij koop/ verkoop gebruikte pleziervaartuigen: In Finland zijn problemen gesignaleerd bij het maken van reizen binnen Europa rondom het aantonen dat BTW betaald is voor schepen op de tweedehandsmarkt en. Er wordt voor gepleit om de termijn terug te brengen tot bijvoorbeeld 15 jaar, omdat van oudere schepen deze documentatie vaak ontbreekt. Samen met de European Boatbuilding Industry (EBI) wordt mogelijk een gezamenlijke aanpak verder uitgewerkt.
- BREXIT en Recreational Craft Directive (RCD): Door RYA secretariaat wordt uiteengezet dat een consequentie van BREXIT is dat schepen gebouwd en of ingevoerd in Great Britain niet langer een CE-markering krijgen maar een UKCA (UK Conformity Assessment)
Een overzicht van alle standpunten van de European Boating Association (EBA) is te raadplegen via deze link.