Column directeur Arno van Gerven: Groene gruwel
Mooi lobbyresultaat. In onze strijd tegen de waterplanten hebben we tijdens de 37ste editie van de Dutch Waterweek (gehouden van 27 mei tot en met 4 juni 2023) te horen gekregen dat we vanaf volgend jaar voor het eerst waterplanten mogen maaien vóór 15 juni. Om schade aan het lokale ecosysteem te voorkomen, en extra stikstofuitstoot tegen te gaan, is dat normaal gesproken pas toegestaan na deze datum. Uit recent onderzoek van het Watersportverbond blijkt echter dat eerder (en gericht) maaien geen nadelen oplevert voor het milieu. Althans, op de plek waar we voor de tweede keer de Dutch Waterweek met de Allianz Regatta organiseerden: de wedstrijdbanen op het water bij Almere, Lelystad en Amsterdam. Ons onderzoek spitste zich hierop toe.
Toch konden de maaimachines tijdens deze Dutch Waterweek onaangeroerd blijven. Door het koele voorjaar, de frisse noordenwind en een watertemperatuur onder de 20 graden was zelfs de kustlijn gevrijwaard van de groene gruwel. De enige maaimachine die daarom in de belangstelling stond, waren de tekeningen van een prototype die tijdens het evenement te bewonderen viel. Een apparaat dat maait en er tegelijk strobalen van maakt. Meer dan nodig, want we zijn nog niet verlost van de waterplanten. Mag ik daarom bij dezen een oproep doen aan watersportverenigingen en watersporters om samen met ons lokaal in actie te komen en onderzoek te initiëren (dat is nu eenmaal nodig, ik kan het ook niet helpen) zodat we op basis van feiten, eerder en meer in het vaarseizoen mogen maaien? Ook is het fijn als we een subsidiegever of investeerder vinden, die de productie van het prototype wil faciliteren.
Hoe de Dutch Waterweek verder is verlopen?
Op een paar kleine smetjes na die voor verbetering vatbaar zijn, zoals het uitbannen van het gebruik van plastic flesjes, kan ik niet anders zeggen dan dat we mogen terugkijken op een fantastisch toernooi en een enerverend evenement, waarbij de watersport twee weken lang in de schijnwerpers stond van een breed publiek en belangrijke relaties. Op mijn netvlies staat nog steeds het moment waarop 8 CEO’s van de grootste bedrijven in de waterstofketen in Nederland per schip op de Dutch Waterweek aankwamen en werden ontvangen door Olympisch kampioen Kiran Badloe. Hij begeleidde de CEO’s naar de steiger van TeamAllianz, waar de eerste op waterstof aangedreven coachboot ter wereld in gebruik genomen werd. Tevreden stond Diederik Samson, de man achter eurocommissaris Frans Timmermans en de Europese Green Deal, naar het tafereel te kijken. Iemand die sowieso te spreken was over het duurzame karakter van de Dutch Water Week, waarbij de stampende dieselgeneratoren waren ingeruild voor fluisterstille waterstofvarianten en zelfs de wedstrijdboeien niet meer met motorbootjes over het parcours hoefden te worden uitgezet. Deze waren vervangen door radiografisch bestuurbare versies die met behulp van een afstandsbediening op hun plek aankwamen.
Fraai was ook het moment toen onze Klipper, de boot waarmee wij relaties tijdens wedstrijden vervoeren, door een plotselinge windfuik stil kwam te liggen. Terwijl het wedstrijdveld werkloos om ons heen dobberde en de zon doorbrak, vroegen een paar atleten: “Wie wil er meevaren?” Waarna wat relaties de dag van hun leven hebben gehad in de Formule 1 onder de Olympische boten.
Of ik nog een wens heb ten aanzien van de Dutch Water Week?
Jawel, omwoners nog meer betrekken bij de races, zodat ze de wedstrijden beter kunnen meebeleven. Zeilen is immers een veel aantrekkelijker sport om naar te kijken dan in de zeilwereld zelf wordt gedacht. Dat bewees de aankomst van de Ocean Race afgelopen zondag.
Reageren?
Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.