Nieuwe sponsor kapitaliseert collectieve droom watersport

Directeur Arno van Gerven snijdt in zijn column actuele onderwerpen aan in de watersport. Deze week de wisselende reacties op het nieuws dat Allianz Benelux de nieuwe sponsor is van het Watersportverbond.

11 februari 2021

Het nieuws over de nieuwe sponsor van het Watersportverbond zorgt voor veel reacties. Met aan de ene kant laaiend enthousiaste mensen die het geweldig vinden dat er in deze crisistijd een partij is gevonden die zich langdurig aan ons wil verbinden en aan de andere kant personen die het bagatelliseren en kritische vragen stellen: wat hebben wij er nu eigenlijk precies aan? 

Ik ga er geen doekjes om winden. Allianz steekt haar geld in topsport en evenementen. Daar wil men onder de streep resultaat voor terugzien. Dus wereldwijde successen en events waar medewerkers en klanten gloeiend van trots nog jaren nadien over zullen praten. Op de foto met de olympisch gouden medaillewinnaar, dat. Een kleiner deel van het sponsorbudget is gereserveerd voor het inspireren en werven van de jongste generaties en duurzaamheid speelt een belangrijke rol. 

Met andere woorden; de wedstrijdlicenties worden er niet goedkoper van. Evenmin gaat de contributie voor het bondslidmaatschap ervan omlaag of worden er mogelijke gaten in de begroting mee gedicht. Toch doet het wel iets heel anders. In dat opzicht waren de reacties van Allianz-medewerkers op het nieuws veelzeggend. Allianz CEO Sjoerd Laarberg kwam handenwrijvend de televisiestudio binnen, waar we samen met TIG Sports de primeur bekendmaakten. “We gaan weer wat leuks doen”, glunderde hij.  Terwijl zijn collega’s op de socials vertelden hoe trots ze zijn op het nieuwe partnership van hun werkgever. In het bijzonder: dat typisch Hollandse, maar ook het duurzame karakter van de sport en wat het in de samenleving betekent en kan gaan betekenen. 

Die optelsom heeft ertoe geleid dat deze sponsor het gevoel heeft aan iets veel groters deel te nemen dan een wedstrijdje, evenementje en de borrel in de partytent. Net zo lief hadden ze dan op het shirt van een voetbalclub gaan staan. Dat doen ze niet, omdat ze geloven in een grootse toekomst van de Nederlandse watersport. The future is water. En juist die droom, financier je met elkaar. Waarbij het Watersportverbond zorgt voor de onderstroom: ondersteuning van sterke verenigingen door opleidingen, politieke lobby en faciliteiten voor deelname op alle niveaus. En de bovenstroom wordt mogelijk gemaakt door Allianz, met een kapitale investering in de promotie van de sport middels topsport en grensverleggende evenementen. Want net als wij, watertanden zij bij het idee van een zomer zoals vorig jaar. Aangevuld met nieuwe events die het spektakel brengen van de Volvo Ocean race, de sfeer van de typische watersportevenementen, de onstuimigheid van de surfsport en de verrassing van kanopolo.

(Tekst loopt door onder video)

Wat een onzin, zal een deel van de achterban van het Watersportverbond oordelen. Waarom steek je het geld niet in watersportverenigingen? Dan volgt de rest van zelf. Bovendien, tachtig procent van onze sport is recreatief en hoe kun je de blik op de toekomst richten als de basis van de organisatie van het Verbond nog niet op orde is?

Begrijpelijk, toch zie ik het genuanceerder. Het voornaamste is dat wij onze ambities kunnen voortzetten. We hadden jarenlang een hoofdsponsor en die hebben we nu gelukkig weer. Het zet onze financiering niet verder onder druk. Een grote sponsor als Allianz gelooft in ons als geheel en ziet zichzelf voornamelijk als investeerder in de toekomst. Het Verbond verenigt het rijke watersportlandschap in Nederland om de watersport samen met de verenigingen toekomstbestendig te maken. De support van het Watersportverbond hierin kan nog beter. Daar werken we iedere dag keihard aan. 

Tot slot zie ik het partnership met Allianz als kans om de positie van de watersport te verstevigen en de stap te zetten naar meer financiële steun. Willen we alle kansen grijpen die de toekomst van onze sport biedt, is de kracht van het collectief goud waard.

 

Arno van Gerven
Directeur Watersportverbond

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond