Consortium gaat coachboot op waterstof ontwikkelen

Onder de naam H2 Coach Boat gaat een consortium van vijf partijen een schone coachboot voor de zeilsport ontwikkelen, met een aandrijving gebaseerd op waterstof in combinatie met elektriciteit. Doel is om hiermee de CO2-uitstoot in de zeilsport fors terug te dringen.

6 februari 2020

Bij wedstrijdzeilen varen coaches in een zogenaamde rigid-hull inflatable boat (Rib), een rubberboot versterkt met een skelet uit hout, metaal of kunststof en voorzien van een krachtige buitenboordmotor. Het was Jaap Zielhuis, hoofdcoach bij het Watersportverbond, die het idee lanceerde om in Nederland een schone versie te ontwikkelen. Dit sluit aan bij de plannen van de koepelorganisatie World Sailing om in 2030 bij grote wedstrijden alleen nog emissieloze coachboten toe te laten.

Vier studenten van de TU Delft hebben een haalbaarheidsstudie uitgevoerd in samenwerking met enkele bedrijven uit de marine sector die zijn aangesloten bij de Economic Development Board van de Drechtsteden. Daaruit is gebleken dat er zowel technisch als economisch mogelijkheden zijn voor een schone coachboot. Het consortium dat de plannen verder wil uitwerken bestaat uit de bedrijven Koedood Dieselservice (scheepsmotoren, Hendrik Ido Ambacht), Habbeké Shipyard (aluminium boten, Hoorn), de TU Delft, het Sailing Innovation Centre en het Watersportverbond. Daarnaast zijn enkele andere partijen betrokken zoals Oceanco (jachtenbouw, Alblasserdam), HyFly (Constructie / Waterstof technologie, Oudeschoot) en De Stille Boot (elektrisch varen, Heeg).

Inmiddels is een deelproject van start gegaan om de aandrijflijn van de H2 Coach Boat te ontwikkelen. De regionale ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter heeft hiervoor een bijdrage van bijna 30.000 euro verstrekt aan de gemeente Den Haag in het kader van de Fieldlab Northsea Innovations.

Het is de bedoeling om een varend prototype te presenteren op het WK Zeilen 2022 dat wordt gehouden in Scheveningen. Ook een infrastructuur voor het ‘tanken’ van waterstof tijdens dat evenement is onderdeel van het plan. “In competitie met andere projecten heeft de landelijke organisatie Sportinnovator een aangevraagde subsidie voor dit project helaas niet toegewezen,” aldus Arie Koedood van Koedood Dieselservice. “Maar wij zijn met ons bedrijf volop bezig met mogelijkheden voor duurzaam varen. Wij voeren dit project graag uit, met name om kennis op te doen over het varen op waterstof.”

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

De partners van het Watersportverbond