De kracht van (water)sport voor een duurzame impact op water

17 november 2021
De kracht van (water)sport voor een duurzame impact op water

Sport inzetten om ​​duurzame impact te maken op water. Dat is het doel van The Future is Water, een initiatief van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond, TIG Sports en partner Allianz. Tijdens een symposium op de Amsterdam International Water Week/Aquatech (AIWW/Aquatech) werd het startschot gegeven voor het programma dat de kracht van water en de kracht van (water)sport bundelt.

Geen beter moment om watersport en watertechnologie te verbinden dan tijdens de AIWW/Aquatech in de RAI, de plek waar de waterwereld van 1 tot en met 5 november samenkwam. Bedrijven als Nijhuis Saur Industries, H24K en CIRTEC lieten hier zien hoe ze met data en innovatie waterverontreiniging tegengaan en afvalwater zuiveren tot drinkwater. Ook in topsport zijn data en innovatie ‘key’, zegt meervoudig olympische medaille winnaar Marit Bouwmeester tijdens een Q&A in de Dutch Pavillion. “Bij zeilen hebben we te maken met complexe factoren als wind, stroming en gewicht. Al die gegevens moeten we zorgvuldig meten en vervolgens slim benutten. Degene die dat het beste doet, gaat aan kop.”

Impact door bewustzijn

Met de mix van water en sport wil The Future is Water de komende jaren bewustzijn creëren bij een zo breed mogelijk publiek op het gebied van duurzaamheid en water. Daarbij zet het initiatief in op vier assets van het Watersportverbond, vertelt Arno van Gerven, directeur van deze bond. “De eerste zijn onze topsporters. Zij verbinden, zijn een voorbeeld voor velen en hebben een groot podium. Daarnaast willen we met ons educatieprogramma de jeugd de schoonheid en kracht van water en watersport laten zien en meegeven hoe we zuinig om kunnen gaan met water. De derde pijler is de watersportevenementen die de komende jaren in Nederland plaatsvinden, zoals het Jeugd WK zeilen, het WK Zeilen en de eerste editie van de Dutch Water Week, met als belangrijkste onderdeel de World Cup Allianz Regatta. Deze evenementen vormen een mooie gelegenheid om duurzame waterinnovaties te laten zien en zo bewustzijn te creëren bij het publiek. Tot slot hebben we met de 400 verenigingen en 80.000 leden van het Watersportverbond de kracht en het bereik om impact te maken.”

Met de 400 verenigingen en 80.000 leden van het Watersportverbond hebben we de kracht en het bereik om impact te maken
The Ocean Race en The Open – best practices

Marit Bouwmeester is samen met onder andere windsurfers Kiran Badloe en Lilian de Geus een van de topsportambassadeurs van The Future is Water. De voorbereidingen op haar gouden Olympische race in Rio in 2016 waren voor haar een eyeopener. “Het water waarin de zeilwedstrijd werd gehouden, was enorm verontreinigd en zat vol met plastic afval.” Ook de zeilers van The Ocean Race, ’s werelds grootste zeilwedstrijd, zien de staat van het water van dichtbij achteruitgaan, vertelt Lucy Hunt, bioloog en programmamanager van The Ocean Race, tijdens haar keynote speech. “De hoeveelheid plastic vervuiling en koraalverbleking in oceanen nemen toe, terwijl de biodiversiteit en visbestanden juist afnemen. Via onze sport en de race kunnen we leren over de schaal en de aard van het probleem en hiervoor bewustzijn creëren.”

Met het duurzaamheidsprogramma Racing with Purpose probeert The Ocean Race bij te dragen aan een schoner milieu en zeilers, sportfans, overheden, bedrijven en anderen te inspireren. Hunt: “Onderweg verzamelen de boten zoveel mogelijk gegevens over de gezondheid van de oceaan. Daarnaast kijken we samen met de steden die we aandoen hoe we duurzame impact kunnen maken. In Göteborg werd het publiek bijvoorbeeld vervoerd met elektrische bussen. Op elke locatie willen we een groene erfenis achterlaten. Verder ondersteunen we onder meer projecten voor herstel van ecosystemen.”

 Evenementen als The Ocean Race vormen met een miljoenenpubliek een belangrijk podium. Datzelfde geldt voor The Open, een van de meest prestigieuze golftoernooien ter wereld. Ook zij zien hun rol bij het creëren van bewustzijn over en impact op het milieu, vertelt duurzaamheidsmanager Philip Russel in een videoboodschap. “Veel van onze golfbanen liggen aan de kust. We staan dus nauw in verbinding met de ecosystemen van zee. Die natuur proberen we zoveel mogelijk te beschermen, bijvoorbeeld met ons programma GreenLinks.” Daarnaast ontwikkelde The Open samen met Blue Water hervulbare waterflesjes om het gebruik van wegwerpplastic een halt toe te roepen.  

"Als sponsor en partner staat duurzaamheid centraal bij onze investeringen. We stellen duurzaamheidseisen en proberen de lat telkens hoger te leggen. De sport vormt uiteindelijk de etalage van ons partnerschap.” Paul Möller, hoofd communicatie Allianz Benelux
Sporten, steden en sponsoren

Hoewel Hunt de planeet de belangrijkste ‘aandeelhouder’ noemt, kan sport niet zonder sponsoren en partnerschappen. Volgens Paul Möller, hoofd communicatie Allianz Benelux, is het belangrijk op een verantwoorde manier te investeren in sport, zegt hij tijdens de paneldiscussie. “Bij de organisatie van een sportevenement heb je te maken met de stad, de sport en sponsoren. Als sponsor en partner staat duurzaamheid centraal bij onze investeringen. Het is niet meer dat we zomaar geld geven omdat we iets leuk vinden. We stellen duurzaamheidseisen en proberen de lat telkens hoger te leggen. De sport vormt uiteindelijk de etalage van ons partnerschap.”

 

Topsportmentaliteit gebruiken

Bij het aanpakken van water- en milieuproblemen moeten we leren van de focus en strategieën die topsporters gebruiken, zegt Dobrescu, directeur van Water Footprint Implementation. “Sporten is laten zien wat mogelijk is, grenzen verleggen en samenwerken voor het beste resultaat.” Voormalig olympisch zeilster en zilveren medaille winnaar Marcelien de Koning gaat die topsportmentaliteit de komende jaren als Chef d’Emission inzetten om sport te verduurzamen. “Sport is de manier om een belangrijke boodschap over te brengen. Dat zie je na vandaag ook met de voorbeelden van The Ocean Race en The Open Golf. Sport verbindt en heeft een enorme kracht om te inspireren. Dat moeten we gaan inzetten voor ons gezamenlijke doel”.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond