Het gemak van een app-groepje

25 november 2021

Dag Arno,

Ik ben de havenmeester van MWC te Maastricht.

 Ik zou graag telefonisch contact met je hebben in verband met de Watertoerismebelasting.

 Deze is ons in Maastricht zonder overleg door de strot geduwd: een fait accompli. Zou je mij willen bellen?

 

Mail van Saskia Born uit Maastricht, ontvangen naar aanleiding van de column ‘Stiekem gedoe bij bepaalde gemeentes’. Saskia verslikte zich bijna in de thee, toen ze me een paar uur na het versturen van het bericht aan de telefoon kreeg en ik haar kon vertellen, dat een team vrijwilligers van het Watersportverbond meteen aan de slag is gegaan en op lokaalniveau zorgt voor ondersteuning. Ook vertelde ik Saskia over een jurist ons college van deskundigen, die had gereageerd en aangeboden zijn jarenlange ervaring op het gebied van watertoerismebelastingen in te zetten voor wie dat in dit land nodig heeft. 

Wat mij opvalt?

Hoe makkelijk leden via mijn columns contact met ons zoeken. Maar ook hoe verbaast er wordt gereageerd op een inhoudelijk reactie van het Watersportverbond. Onbewust hadden ze zich toch een beetje ingesteld op het gevoel wat veel mensen bij een sportbond hebben: Punica-oase voor wegduikende ambtenaren en vergadertijgers; prettige wedstrijd. Een beeld dat na zo’n eerste contactmoment vlot verdwenen is. Sterker nog; voor je het weet, raak je verder met elkaar in gesprek en ontstaat een relatie waarbinnen veel vaker wordt gevraagd om mee te denken: voor het opstellen van een jaarplan tot het verduurzamen van het clubgebouw. Zo beschouwd, zou je de organisatie van het Watersportverbond het liefst willen organiseren als een app-groepje, maar met 200 vrijwilligers en 26 medewerkers is dat niet te doen, helaas.

Toch willen we kijken hoe wij in 2022 nog meer makkelijke contactmomenten kunnen programmeren. Dit is waar we aan denken:

  1. Meer onlinesessies met kleine en grote watersportthema’s. Uit ervaring blijkt, dat onze leden dit soort bijeenkomsten aangenamer vinden, dan ’s avonds naar Utrecht in de auto te springen. Nu loggen ze na het avondeten in.
  2. Onboarding-sessies voor nieuwe verenigingsbestuurders, waarin de werkzaamheden van het Watersportverbond worden verduidelijkt. Daarnaast kan men aangeven hoe de samenwerking het liefst wordt gezien.
  3. Lancering van de vrijwilligersdag. Het is belangrijk dat wij elkaar live blijven zien.
  4. Optimalisering van de website zodat leden nog makkelijker vinden wat ze zoeken.
  5. Stimulering van overleg tussen verenigingen: is er bijvoorbeeld een vraag hoe de haven het beste kan worden gerenoveerd, dan stellen wij vijf verenigingen voor die daar ervaring mee hebben.

Wat hiervoor nodig is? In materiële zin? Dat is best overzichtelijk: gerichte investeringen in het IT-systeem, meer communicatie en het personeels- en vrijwilligersbestand op peil.

Maar waar het echt omdraait, is benaderbaar zijn en een goed contact. Het hart van de vereniging.

 

Reageren?

Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond

}