Historische zeilvloot zoekt financiële steun en ligt voor Pampus

10 juni 2020

Zo’n 175 historische zeilschepen zijn dinsdag 9 juni letterlijk voor Pampus gaan liggen. Doel is om politiek Den Haag zo ver te krijgen met een extra financieel noodfonds te komen. De schippers lopen broodnodige inkomsten mis omdat ze vanwege de corona-maatregelen niet met groepen mogen varen. Zonder dat geld dreigen veel schippers failliet te gaan en kunnen ze hun schepen niet onderhouden.

Wanneer de schipper het onderhoud van zijn of haar schip niet meer kan betalen of failliet gaat, verlopen de certificaten die nodig zijn om met (betalende) passagiers te varen. Met het verlopen van de certificaten is het einde verhaal en verdwijnt het schip uit de vaart. Om de keuring opnieuw in orde te maken moet een historisch schip voldoen aan de eisen voor een nieuwbouwschip. Dat is voor deze schepen zowel technisch als financieel niet haalbaar. Een enkel schip zal misschien omgebouwd worden tot woonboot, de rest eindigt hoogstwaarschijnlijk bij het oud ijzer. Daarom is het zo belangrijk dat er maatwerk wordt geleverd aan deze ondernemers.

Met de verwachte handhaving van social distancing, wordt de kans om dit jaar nog te varen steeds kleiner. Het bericht dat de schippers van de Hollandsche Zeilvloot weer kunnen varen vanaf 1 juni is niet meer dan een formaliteit. Met een derde van het aantal gasten aan boord en op 1,5 meter afstand van elkaar een schip zeilen is een onmogelijke opgave en kost bovendien meer dan het oplevert.

Momenteel heeft Nederland de grootste, nog varende historische zeilvloot ter wereld. De vloot, bestaande uit ruim 400 authentieke schepen, wordt in binnen- en buitenland geroemd om haar grote cultuurhistorische waarde.

Verschillende media deden dinsdag verslag van de manifestatie:

NOS

Foto: Klaas Wiersma

De partners van het Watersportverbond