Vanaf het najaar van 2025 wordt op de Noordzee een nieuw systeem in gebruik genomen: Vessel Traffic Monitoring (VTMon). Met dit systeem kan de Kustwacht de scheepvaart, rondom windparken, beter volgen en adviseren als dat nodig is. Het doel is om incidenten te voorkomen en de veiligheid op zee te vergroten, nu het drukker wordt door de groei van zowel scheepvaart als windenergie.
Wat houdt VTMon in?
VTMon is een passief verkeersbegeleidingssysteem dat uitgevoerd wordt door de Kustwacht, maar daar operationeel los van staat: operators volgen de scheepvaart continu via sensoren en digitale informatie, en treden alleen actief op bij risico’s of bijzondere situaties. Wanneer een schip afwijkt van zijn koers, motorproblemen krijgt of gevaarlijk dicht bij een windpark komt, kan de operator informeren, waarschuwen of hulp inschakelen. Ook kan VTMon voorbereidingen treffen voor incidentmanagement, bijvoorbeeld door alvast een sleepboot te sturen als dat nodig lijkt.
Hoe werkt de invoering?
- De invoering begint eind 2025. De eerste jaren worden gebruikt om ervaring op te doen en waar nodig functies, apparatuur en werkwijzen aan te passen.
- De uitvoering komt onder verantwoordelijkheid van de Kustwacht, in samenwerking met Rijkswaterstaat.
Wat betekent dit voor watersporters?
Varen in de buurt van windmolenparken op de Noordzee is niet gevaarlijk zolang je goed op de hoogte bent van de regels in dat gebied. Maatregelen die bijdragen aan veiligheid op zee zijn in principe positief voor alle gebruikers, ook voor watersporters. Toezicht op naleving van regels in windparken blijft ongewijzigd in handen van de Kustwacht.
Bij incidenten en noodzaak de doorvaartregels te schenden, altijd contact opnemen met de Kustwacht op VHF 16.
Het Watersportverbond zal er bij de betrokken partijen op aandringen dat de werking van VTMon transparant blijft en dat de communicatie richting de recreatievaart helder en tijdig is.
Stand van zaken en oproep
VTMon wordt eind 2025 in gebruik genomen. Het Watersportverbond volgt deze ontwikkeling op de voet en wil betrokken blijven bij overleg over de toepassing van het systeem. We roepen watersporters op om hun ervaringen op zee te delen met het regioteam Noordzee, zodat we samen kunnen zorgen dat VTMon niet tot onnodige beperkingen leidt, maar juist bijdraagt aan een veilige en goed toegankelijke Noordzee.