De invoering van vaarvignetten en havengeld in Zaanstad is voorlopig van de baan. De gemeenteraad besloot het voorstel van wethouder Slegers terug te sturen, omdat het onvoldoende was onderbouwd. Daarmee schuift de geplande startdatum van 1 januari 2026 minstens een jaar op. Eerst wil de raad kennis en praktijkervaring ophalen via expertsessies met belangenorganisaties, watersportverenigingen en jachthavenondernemers. Dit debat laat wederom zien dat er behoefte is aan landelijke regeling, om te voorkomen dat een wirwar van lokale regels en heffingen ontstaat.
Meer kennis en praktijkervaring nodig
De gemeenteraad wil de tijd nemen om meer kennis en praktijkervaring mee te nemen in het nieuwe voorstel. Er komen daarom 2 expertsessies waarbij het Watersportverbond, HISWA-RECRON, watersportverenigingen en jachthavenondernemers worden betrokken. Ook raadsfracties hebben aangegeven gebruik te willen maken van de kennis en inzet van de sector, onder meer bij vraagstukken rondom handhaving van snelvaren en het aanpakken van achtergelaten boten in slechte staat (het zogeheten ‘wrakkenbeleid’).
Belangenorganisaties overtuigen de raad
Dit resultaat is mede te danken aan de sterke gezamenlijke inzet van belangenorganisaties. Met pleidooien van Auke Bender (Watersportverbond), Jos Broune (Zeilvereeniging de Onderlinge, Zaandam) en Gerdina Krijger (HISWA-RECRON) werd de raad overtuigd van de noodzaak om het voorstel te herzien. Ook de vele kritische vragen van raadsleden speelden een belangrijke rol. De samenwerking tussen betrokken raadsleden en belangenorganisaties heeft geleid tot deze snelle besluitvorming.
Het Watersportverbond doet een oproep aan watersportverenigingen, jachthavenondernemers en andere organisaties om samen te blijven optrekken. Doel is een redelijke, werkbare en betaalbare regeling voor Zaanstad. Dat is in het belang van alle betrokkenen.
Noodzaak landelijke aanpak
In het debat werd duidelijk dat een meerderheid van de gemeenteraad de voorkeur geeft aan landelijke regelgeving boven lokale vignetten. Een landelijke registratieplicht zou kunnen bijdragen aan de aanpak van ondermijning en betere handhaving. Maar signalen vanuit ministeries wijzen erop dat dit nog jaren kan duren. Ondertussen werken gemeenten zoals Amsterdam en Utrecht al met eigen regelingen, waardoor er een wildgroei aan lokale regels en heffingen ontstaat. Dit kan zo niet doorgaan.
Het Watersportverbond en HISWA-RECRON blijven dit probleem aankaarten bij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Justitie en Veiligheid en Binnenlandse Zaken. Ons standpunt is helder: liever één landelijke regeling die voldoet aan Europese wetgeving, dan een lappendeken van lokale regels die de sector onnodig onder druk zetten.