Watersportverbond pleit voor meer brugopeningen in en om Walcheren

3 augustus 2020

In het Kanaal door Walcheren zijn er op dit moment per dag vier blauwe golven, zowel naar Vlissingen als naar Middelburg/Veere. Buiten de blauwe golven wordt alleen 's nachts na 22.00 uur tot 6 uur bediend. Het Watersportverbond zou om meerdere redenen graag zien dat er meer blauwe golven komen, 

Er zijn onvoldoende wachtplaatsen bij de bruggen. Watersporters moeten daardoor voor de brug rondjes blijven varen. Vooral met harde wind kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Ook als er beroepsvaart passeert doen zich onveilige situaties voor. Dit neemt toe in het weekend en hoogseizoen als er meer gevaren wordt. Doordat de bruggen maar enkele keren per dag bediend worden, komen de boten in grotere groepen aan in o.a. de havens van Middelburg en Vlissingen. Ook daar ontstaan weer wachttijden, omdat de havenmeesters niet iedereen tegelijk kunnen helpen.

 

Lange wachttijden wegverkeer

Bovendien neemt de doorvaarttijd van de vloot door de lange wachttijd toe. Een groot aantal boten wil door de opening, waardoor de duur van de brugopening voor meer overlast zorgt voor het wegverkeer. Schippers die niet kunnen afmeren op een wachtplaats zullen de chaos en drukte van de wachtende boten mijden door verder van de brug te gaan “bijliggen” (boot min of meer op dezelfde plaats gaande houden) Dit leidt tot langere openingstijden. Langere openingstijden leiden tot onevenredige toename van de filedruk en extra verstoring van de doorstroming van het wegverkeer.

 

Aanvullende oplossing

Naast een of meer extra blauwe golven, zodat het vaarverkeer zich beter over de dag kan verspreiden, zijn er meer oplossingen mogelijk om het vaarverkeer beter te laten doorstromen. Zo kunnen lage boten vaak al onder een brug door als deze nog niet helemaal geopend is. Een extra geel licht op het beweegbare deel van de brug geeft aan dat je door mag varen als het al kan. 

 

Zeelandbrug

Ook bij de Zeelandbrug kan de veiligheid verhoogd worden. Deze brug wordt momenteel niet volgens de normale tijden bediend. Omdat er bij de Zeelandbrug geen wachtplaatsen zijn, willen watersporters graag voor ze hun tocht beginnen weten waar ze aan toe zijn. Op oproepen per marifoon of telefoon wordt niet gereageerd. De brug  wordt nu één keer in plaats van twee keer per uur bediend, maar het is onduidelijk wanneer. Dit komt omdat er door de Corona minder medewerkers tegelijk op de bedieningspost kunnen werken. De provincie heeft het voornemen ook na de coronacrisis nog slechts één keer per uur te draaien. Het Watersportverbond dringt er bij de provincie op aan om de brug weer twee keer per uur te bedienen.

Een ander verbeterpunt bij de Zeelandbrug is een matrixbord met de actuele doorvaarthoogte. Aan de zijde van Schouwen-Duiveland  in de nabijheid van de “klap”, het bedienbare deel van de brug, is zo’n bord aangebracht. Daarmee kunnen schippers dag en nacht de actuele doorvaarthoogte ter plaatse zien. In het vaarwater van de Schaar van Colijnsplaat  aan de Zuid-Bevelandse zijde van de brug ontbreekt echter zo’n matrix bord. Omdat ook de aangebrachte hoogteaanduidingen op de pijlers niet meer leesbaar zijn, kiezen veel schippers voor zekerheid en varen naar de klap of het enige aanwezige matrixbord. Een omvaart van bijna een uur!!. Ook moet dan de brug soms extra open voor de schippers die door het opkomende water geen gebruik meer kunnen maken van de onderdoorvaart. Dit zou kunnen worden opgelost door het plaatsen van een matrixbord met doorvaarthoogte bij één van de onderdoorvaart openingen van de Zeelandbrug in de schaar van Colijnsplaat.

 

Brief aan de provincie

Het Watersportverbond heeft haar argumenten middels een brief aan de provincie Zeeland laten weten. Natuurlijk zijn er voor de provincie verzachtende omstandigheden door het coronavirus, maar een aantal praktische oplossingen zullen de doorstroming voor weg- en waterverkeer al beter maken.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond