“We zien steeds meer surfers in nood”

Interview met Olaf Tompot, coördinator preventie KNRM

12 maart 2021

Olaf Tompot (44) was in zijn jeugd strandwacht in Den Helder. Daar deed de coördinator preventie bij de KNRM zijn eerste ervaringen op met alarmeringen en zoekacties op het water. Toch was het uitgerekend op een vakantie in Borneo, dat hij een reisgenoot van de verdrinkingsdood wist te redden. Waar moeten we dit vaarseizoen volgens hem opletten?

Als je één advies mag geven aan iedereen die het water opgaat, hoe luidt dat?
“Download de KNRM Helpt app. Er staat veel achtergrondinformatie op, waarmee je veilig het water opgaat en je wordt meteen geholpen als je in de problemen komt. Met de rode knop rukt de kustwacht uit en met de groene knop krijg je de KNRM alarmcentrale aan de lijn. Die handelt de niet-spoedeisende hulp af.”

Bij nood druk je de rode knop in, bij groen heb je ook hulp nodig. Wat is het verschil?
“Spoedeisend is een grijsgebied. Motorstoring op zee met windkracht 3 en je dobbert wat, is geen levensbedreigende situatie, dan gebruik je de groene knop. Maar is het windkracht 9 en je dreigt om te slaan, of je bent overboord geslagen, dan gebruik je de rode knop. Intussen vindt er altijd triage plaats tussen de Kustwacht en de KNRM. Door uit te vragen, kan er worden opgeschakeld.”

De KNRM heeft 45 reddingstations en rukt ieder jaar zo’n 1600 keer uit. Elk jaar verdrinken meer dan 100 mensen om en op het water.  Op welke delen van het Nederlandse watergebied gebeuren de meeste ongelukken?
“Zeeland, de binnenwateren bij Dordrecht, het IJsselmeer, Markermeer en de Randmeren. De teams van de reddingsstations van Huizen en Scheveningen rukken het meest uit.”

Is er een manier om dat tegen te gaan?
“Wat voor type watersporter je ook bent, zorg altijd voor een goede voorbereiding, een vaarplan. Ook als je na je werk nog even besluit te gaan suppen. Check de weersverwachting, maar lees je ook in over het gebied waar je het water op gaat. Doe vooral niets overhaast.”

Is er iets waar je je ieder jaar weer over verbaasd?
“Slechts 30 procent van de watersporters draagt consequent een reddingsvest, terwijl als je het draagt de kans op overleving verviervoudigt als je overboord slaat.”

Welke veranderingen zien jullie op het water?|
“Motorstoringen in de pleziervaart staan nog steeds op één, maar we zien steeds meer surfers in nood. Bij de meesten gaat het mis doordat ze afdrijven bij aflandige wind. Om die reden starten we binnenkort B-Safe; een informatieportal voor boardliefhebbers. Hierin delen veiligheidsexperts, waaronder het Watersportverbond, hun expertise. Het is erop gericht om surfers bekwaam en zelfredzaam te maken. In nood moet je altijd weten wat je moet doen.”

Wat zou je tegen surfers willen zeggen?
“Vaar altijd met een buddy. Dan kun je elkaar goed in de gaten houden. Daarnaast hebben surfers vaak donkere kleding aan. Zorg dat je beter zichtbaar bent door bijvoorbeeld een opvallende cap te dragen. Plak ook de ‘Be Traceable’-sticker op je board.”

In de zomer van 2020 was er op een gegeven moment geen boot meer te huur. Wat raad je in die drukte op het water aan?
“Ik blijf erop hameren: draag een reddingsvest en voorkom een man overboord. Daarnaast is het belangrijk om motorstoringen te voorkomen en voor iedereen die zich in de Zeeuwse wateren begeeft: herken de duikvlag.”

Check voor meer info de website van KNMR

De partners van het Watersportverbond