Amsterdam
De lof van Amsterdam en zijn grachten is al in vele toonaarden bezongen. De 17-eeuwse grachtengordel staat zelfs pront op de UNESCO Werelderfgoedlijst. De toeristische belangstelling voor het grachtengebied is enorm. Met maatregelen wordt het onontkoombare gevolg daarvan – zoals de indrukwekkende vaarintensiteit - onder controle gehouden.
Kenmerken
- type vaartocht : stadsdoorvaart
- in de binnenstad ligt 75km aan grachten
- centrum niet meer toegankelijk met een dieselmotor
- met uitzondering van boten onder de overgangsregeling
- ook rondvaartvloot verplicht tot elektrische aandrijving
- aanleggen in een jachthaven, anders aanlegtijd kopen
Boogbruggen met fietsen erop is volgens buitenlanders 'typically Dutch'
Aan de ‘toertochten per motorboot’ van deze website voegen we elke maand een toertocht toe die met regelmaat is ontleend aan het boek ‘Hollands water’. Wellicht doen wij je er – met het oog op de feestdagen - een plezier mee op dit boek (300 pagina’s puur vaarplezier) te wijzen als een geslaagd cadeau.
Je kunt het hier bestellen.
© Pim van der Marel 2022
Vaarroute
Het waterniveau van Amsterdam is dat van het Noordzeekanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal en daarmee van het Afgesloten IJ. Als je uit een andere richting komt, kom je op dit niveau door je te laten schutten. Tenzij je komt via de Amstel. Omdat de Amstelsluizen vrijwel altijd open staan, zal schutten daarvandaan niet nodig zijn. Vanuit het Zuidwesten kom je via de Nieuwe Meersluis. Vanaf de kant van Randmeren via de Oranjesluizen. Vanaf de kant van Noord-Holland via de Schermersluis, de Wilhelminasluis of de Willemsluizen. Amsterdam heeft veel jachthavens, dus een ligplaats vinden is nooit een probleem. Pal tegenover het Centraal Station aan de overkant van het Afgesloten IJ ligt de Sixhaven. Met de gratis veerpont ben je daarvandaan zo aan de overkant in het hart van de stad.
Grachtengordel
De grachtengordel van Amsterdam dateert voornamelijk uit de 17e eeuw. Op de site van Unesco wordt het grachtengebied binnen de Singelgracht gekarakteriseerd als een project voor een nieuwe havenstad : 'Om het stadsgebied uit te breiden was drooglegging van het moerasland nodig. Hiervoor werd een netwerk van grachten aangelegd - in concentrische bogen -ten westen en ten zuiden van de historische oude stad en de middeleeuwse haven. Langs de grachten staan talloze monumenten en huizen met hun kenmerkende puntgevels. Dit model van stedelijke uitbreiding - het grootste en meest samenhangende van zijn tijd - diende tot de 19e eeuw als referentie in de hele wereld'. Je kunt dat zelf ook constateren als je een rondje vaart door bijvoorbeeld het Russische Sint-Petersburg. Tsaar Peter de Grote was sterk door Amsterdam beïnvloed en dat vind je in het stadsontwerp terug. Je voelt je er gek genoeg een soort thuis, zeg maar. De 'concentrische bogen' zijn in de praktijk een geheel van flauwe bochten. Daarmee lopen de 4 hoofdgrachten van de Brouwersgracht in het westen naar de Amstel in het oosten. Het gaat dan om Singel, Herengracht, Keizersgracht en Prinsengracht. De laatste drie lopen oostelijk van de Amstel door in de Nieuwe Heren-, Keizers- en Prinsengracht. Samen met de zeven dwarsgrachten vormt dit geheel de grachtengordel. Het gebied beslaat een kleine 200 hectare.
Varen
Anders dan andere steden is Amsterdam bezaaid met woonboten. Daar liggen er zo’n 2.500 van. Behalve het enorme aantal valt daarvan ook de zeer uiteenlopende staat van onderhoud op. Wat je er ook van vindt, het geeft de grachten in elk geval een geheel eigen sfeer. Als je vanaf het Westerdok de Brouwersgracht opvaart, kun je elk van de hoofdgrachten op. De Brouwersgracht zelf is meteen een ontzettend mooie gracht. Daaraan draagt de overwegend uitstekende staat van onderhoud van de grachtenpanden bij. Je ervaart hier ook meteen het typische stadsgezicht van onze hoofdstad : boogbruggen met fietsen erop. Volgens buitenlanders is dat ‘typically Dutch’. Welke van de grachten je vervolgens ook opdraait, ze zijn altijd fraai. Om er één met de draai mee af te varen ben je minstens een halfuur bezig. Je komt dan altijd op de Amstel.












