Baggeren Ringvaart om het Twiske

18 maart 2020

Op 12 maart jongstleden hebben Leo Stokhof watersportvereniging de NOORD en Henk Bosma van het regioteam Noord-Holland van het Watersportverbond met twee medewerkers van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier de diepte van de Ringvaart om het Twiske in Landsmeer/ Den Ilp gemeten.

Het baggerbesluit is in 2008 veranderd en ook de indeling van de wateren is herverdeeld tussen Provincie, Hoogheemraadschap en gemeenten. Zo werd klasse drie en vier bagger veranderd in klasse twee en drie en mag dit anders worden afgevoerd. Deze verdeling in klasses heeft te maken met de baggerkwaliteit. Zo wordt onder meer gecontroleerd op zwemwater en het omgevingswater bij zwemplekken.

De Ringvaart vanaf haven II van WSV De Noord naar de Van Zonbrug werd gemeten met dieptemeter, peilstokken en grondboor. De keur/legger moet op 80 centimeter (bodem) zijn in verband met het doorstromen/ afvoer van het water als er veel regen valt. Bosma en Stokhof hebben aangevoerd dat de diepgang minimaal één meter moet zijn willen onze boten er kunnen varen. Ook tot onze grote verrassing bleek de hele Ringvaart op een paar kleine plekjes na 1.00 tot 1.10 meter diep te zijn met uitschieters naar 1.20 en 1.30 meter; er waren maar een paar kleine plekjes die 90 centimeter waren, zeker niet ondieper.

Een knelpunt is al jaren het betonbruggetje bij de Schoolstraat. WSV de Noord heeft op deze plek ten tijde van de aanleg van de helling beton laten vallen (op een ponton stond een grote trechter met daarin beton voor de helling; bij het bruggetje ging het geheel schuiven en vervolgens kwam een deel van de lading in het water terecht).Bij de van Zonbrug, waar wij ook op ondiepte waren geattendeerd, blijkt het 1.20 tot 1.30 meter diep.

Wat is nu afgesproken:

Het Hoogheemraadschap gaat met de Gemeente Landsmeer/ Den Ilp overleggen om bij en onder de betonnen brug de vaardiepte naar minimaal 1.10 meter te brengen en de gemeente zal hier de beschoeiing moeten aanpassen. In de rest van de Ringvaart willen zij de bagger met een kraan naar de zijkant toetrekken zodat het midden van het vaarwater (waar voor de keur gemeten wordt) iets dieper wordt. Het stukje voorbij de ingang naar de Van Zonbrug richting de Kamelenbrug bleek maar 80 – 90 centimeter diep; dit zal dan ook worden meegenomen.

De conclusie is dat de vaardiepte bij het betonnen bruggetje dringend op diepte moet worden gebracht; Hollands Noorderkwartier wil kijken of dit vóór het vaarseizoen gedaan kan worden.

Ook gaf het Hoogheemraadschap aan dat er geen dringende reden is om meer te baggeren, maar dat men voor de watersportvereniging in verband met het varen een uitzondering wil maken.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond