Kanovereniging Keistad wint Ruytenschildtbeker

Dit jaar verwelkomde KV Keistad maar liefst 40 nieuwe leden

1 december 2020

Dit jaar is de Ruytenschildtbeker, de toeronderscheiding voor de kanovereniging met de grootste ledengroei in 2020, gewonnen door kanovereniging Keistad uit Amersfoort. Met een groei van 40 leden staat de teller momenteel op 259 leden. Een fantastisch aantal. Met dit nieuwe ledenaantal is Keistad ook gelijk de grootste kanovereniging van het Watersportverbond geworden. Nipt voor KV Zeeburg en de Groninger Kanovereniging.


Grootste kanovereniging
Ria Rietveld, actief lid van Keistad, geeft aan: “Vanuit het Watersportverbond werden we op de hoogte gebracht dat Keistad de grootste kanovereniging is geworden. Een mijlpaal, waar we best een beetje trots op zijn! Zeker na het bijzondere kanojaar wat we in 2020 als zoveel watersportverenigingen hebben gehad”. Ze vult aan: “Het jaar begon veelbelovend. Het vaarprogramma was in concept klaar en de datum van het 12e kanopolo-toernooi stond vast. Verder was de datum van de avondmarathon bekend en de voorbereidingen voor de open dag en de ‘Optimist on Tour’ waren uitgezet. Toen kwam het coronavirus ons land binnen. Tal van activiteiten werden gecanceld en ook wij zagen ons genoodzaakt activiteiten uit te stellen, on-hold te zetten of aan te passen. Met de corona-restricties waren er gelukkig mogelijkheden voor activiteiten in de buitenlucht en werden we niet te veel belemmerd om het water op te gaan”.

Belangstelling voor kennismakingslessen
“Ondanks het cancelen van de open dag kwamen er aanmeldingen binnen van mensen die graag mee wilden doen aan de ‘corona proof’ kennismakingslessen, gevolgd door een uit zes lessen bestaande quickstart kajak of open kanovaren. De eerste quickstart kajak varen was al snel volgeboekt en een tweede werd georganiseerd. Ook de open kano cursussen hadden niet te klagen over belangstelling. De trainingscommissie stond voor een uitdaging om voldoende begeleiding te mobiliseren."

"Geen interview op de lokale zender, geen berichten in de krant, een gecancelde open dag en toch wist men ons te vinden. Dan rijst de vraag: Wat maakt dat we zo in ons ledenaantal groeiden? De behoefte om in de buitenlucht te sporten? De natuur van dichtbij beleven? Eindelijk tijd om een langer bestaande wens om te gaan kanovaren vorm te geven? Op zoek naar een ‘corona proof’ vrije tijdsbesteding? Of was het onze  jarenlange inzet op naamsbekendheid, die zich nu uitbetaalde? Het plaatsen van activiteiten op Facebook en de website? De banner met onze naam duidelijk zichtbaar vanaf de doorgaande weg? Het aansluiten bij lokale activiteiten? Investeringen, die nu de vruchten af werpen? Of zijn het de concrete data van de proeflessen, voorafgaand aan de quick starts? Werkt een exacte datum beter dan een vrijblijvende algemene oproep “Kom eens langs op een woensdagavond”. Of werkte de persoonlijke benadering beter? Het telefonisch contact opnemen met belangstellenden? Met de vraag wat ze willen en waar we ze bij kunnen helpen? Of gaven de app-groepjes het zetje om mensen met elkaar in contact te brengen om samen te gaan varen? Was het de vrijblijvende uitnodiging om met ons mee te varen, ook al hadden geïnteresseerden weinig tot geen ervaring? 

Wat precies onze groei tot grootste kanovereniging heeft geleid, blijft gissen en voer voor psychologen. Want na de tweede, volgde een derde, vierde en zelfs vijfde kajak quickstart met 6 à 8 deelnemers. Onze trainingscommissie heeft hard gewerkt om voldoende vrijwilligers te mobiliseren om les te geven en dit is gelukt”.
Rietveld sluit af: “Of deze trend zich komend jaar voort gaat zetten? Voor de kanosport zou het fantastisch zijn!”.  

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

De partners van het Watersportverbond