Kouwe drukte 2

25 augustus 2022

Kouwe drukte 2

Je zit tegen het decor van een zakkende zon met een blikje bier achter het stuur van je auto en van puur geluk maak je een proostend gebaar naar je medeweggebruikers terwijl je het gaspedaal nog wat verder indrukt. Mocht dit je overkomen, dan is het niet onwaarschijnlijk dat mede-automobilisten binnen een mum van tijd naast je komen rijden, gebarend dat je niet goed wijs bent en je vervolgens van de weg af proberen te drukken. Drank op in het verkeer is taboe.

Opmerkelijker; er zijn er die liever met een goed gevulde koelbox het water opgaan, dan dat ze oog hebben voor kinderzwemvesten of een werkend dodemanskoord

Hoe anders is dat op het water. Waar alcoholgebruik, ook als je roerganger bent, nog te vaak de gewoonste zaak van de wereld lijkt. Opmerkelijker; er zijn er die liever met een goed gevulde koelbox het water opgaan, dan dat ze oog hebben voor kinderzwemvesten of een werkend dodemanskoord.

Kort samengevat was dit de strekking van één van de vele reacties op mijn column ‘Kouwe drukte?’, die ik vlak voor mijn vakantie schreef. Daarin wierp ik de vraag op, of we door het toegenomen vaarverkeer toe zijn aan de invoering van een verplicht bekwaamheidsbewijs. 

Op dat moment misschien extra relevant, omdat Rijkswaterstaat had aangekondigd bruggen en sluizen minder vaak open- en dicht te kunnen doen vanwege een personeelstekort. En
dat in het hoogseizoen.

Toch kreeg het verplichte bekwaamheidsbewijs weinig bijval in de stroom reacties die op gang kwam na publicatie van de column. Er werd hardop getwijfeld aan de uitvoerbaarheid van zo’n maatregel, want hoe handhaaf je zoiets? Ook zag een deel van de reactie gevers het door mij opgeworpen idee als een te beperkte aanpak, omdat de veiligheid op het water in hun ogen lijdt aan hét probleem van deze tijd: doorgeslagen individualisme.

Hoewel er geen harde cijfers bekend zijn die aantonen dat de veiligheid op het water deze zomer meer in het geding was dan in voorgaande jaren, lijken de zorgen over hoe veilig de waterrecreatie in dit land is, groter te worden. Dat was onder meer merkbaar aan de verhoogde media-aandacht naar aanleiding van tragisch ongevallen met dodelijke slachtoffers.

Alles bij elkaar genomen, heeft mij dat tot de volgende overdenkingen gebracht:

1. Cultuurverandering

Ik blijf het bijzonder vinden, dat een deel van de watersporters zonder enige kennis of voorbereiding het water opgaat, terwijl we in dit land de hoogste verzekeringsgraad ter wereld hebben en ons op alles voorbereiden. Code rood dus, als je geen zwemvesten aan boord hebt. Die urgentie moet iedere watersporter voelen. Hiervoor zijn onder meer campagnes nodig, waarbij je op een positieve manier de voordelen ziet van een goede voorbereiding. Al was het maar door 10 vaartips erin te hameren. Ook blijft het verplichte bekwaamheidsbewijs wat mij betreft relevant. Vergelijk het met het zwemdiploma. Is daar ooit naar gevraagd? Toch heeft het je bewust en bekwaam gemaakt.

2. Stop met alcohol achter het roer
Net als drank op achter het stuur, zou dit ook op het water taboe moeten zijn voor roergangers. Tijd voor een Bob-campagne? Strengere handhaving?

3. Maak vaarkennis een verplicht onderdeel van de zwemles
Op de basisschool leren de kinderen hoe ze veilig de weg op moeten gaan. Vroeger was ook schoolzwemmen verplicht. Voer dat weer in. Maak water- en vaarkennis er onderdeel van.

4. Samenwerking in de sector
Als sector moeten we aandacht blijven vragen hoe je je hoort te gedragen op het water. Dat betekent onder meer een moderne en blijvende impuls voor het initiatief ‘varen doe je samen’.

5. Torn niet aan het vrijheidsgevoel
De goeden mogen niet onder de kwaden lijden. De aantrekkingskracht van de watersport is de vrijheid die je ervaart. Dat gevoel mogen we niet te veel beknotten met regels en handhaving. Er is vooral een cultuuromslag nodig.

6. Inzet pensionadios uit de watersport
Tot slot een verfrissende suggestie van enkele reageerders: Om het personeelstekort bij Rijkswaterstaat te verhelpen kunnen pensionados uit de watersport bijspringen.

Wordt vervolgd…

Reageren?

Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

Kouwe drukte 2