Verslag Jaarbijeenkomst met aftrap Taskforce Instroom Wedstrijdsport

Jaarbijeenkomst Platform Wedstrijdsport

13 oktober 2023

Verslag Jaarbijeenkomst met aftrap Taskforce Instroom Wedstrijdsport 

De jaarbijeenkomst van het Platform Wedstrijdsport vond dit jaar plaats tijdens de Primus Inter Pares bij GWV De Vrijbuiter in Loosdrecht. Een belangrijk onderdeel van de jaarbijeenkomst was de aftrap van de Taskforce Instroom Wedstrijdsport. Peter Burggraaff, voorzitter van het Platform en bestuurslid wedstrijdsport binnen het Watersportverbond, leidde de vergadering. Het vertrekpunt:

Zoveel mogelijk mensen met zoveel mogelijk plezier aan zoveel mogelijk wedstrijden laten deelnemen.

De volgende onderwerpen kwamen aan bod:

  • Structuur wedstrijdsport
  • Jaarplan 2023
  • Taskforce Instroom Wedstrijdsport
  • Geldigheid Nederlandse Kampioenschappen
  • Lidmaatschap, licenties en certificaten
  • Haalbaarheid formele aansluiting Klassenorganisaties
  • Aansluiten wedstrijdorganisaties
  • Lidmaatschap verantwoordelijke persoon aan boord
  • Combinatie Jaarbijeenkomst Wedstrijdsport en PIP in 2024

 

Structuur van de wedstrijdsport

Om de wedstrijdsport in goede banen te leiden, is overleg en afstemming nodig. Dat vraagt om een goede en duidelijke structuur van de wedstrijdsport. De klassenorganisaties treden hierin op als vertegenwoordiger van de sporters,veelal de eigenaren van de boten. Verenigingen en hun vrijwilligers organiseren de wedstrijden en de trainingen. Het zou goed zijn de verschillende rollen rondom de wedstrijdsport ook te bundelen. 

In 2023 is er voor en door het platform een reglement opgesteld conform de statuten en het huishoudelijk reglement van het Watersportverbond. Hierin wordt onder andere de relatie tot de stakeholders (wedstrijdzeilers, vrijwilligers, officials ed) en commissies beschreven. 

Voor 2024 is het van belang om het platform en de commissies goed bezet te krijgen en te houden. Daarnaast is interactie en een continue communicatiestroom onmisbaar voor een betere voortgang van de lopende projecten en ontwikkelingen. De jaarbijeenkomst krijgt dan meer een evaluerend en richtinggevend karakter.

Tijdens de jaarbijeenkomst kwamen de eerste aanmeldingen van mensen die zich voor de wedstrijdsport willen inzetten binnen, en dat is bemoedigend. Er is echt een grote behoefte aan meer mensen die zich via het platform of de commissies willen inzetten voor de sport. Aanmelden of meer informatie ontvangen kan via wedstrijdsport@watersportverbond.nl.

Jaarplan 2023

In 2023 zijn er met name stappen gezet op het gebied van opleidingen en het verbinden van de verschillende partijen die daar bij betrokken zijn. Daarnaast is Mijn.Watersportverbond.nl in gebruik genomen. Het aanvragen van een licentie, certificaat of het maken van een melding van een ontbrekend lidmaatschap is een eenvoudige handeling geworden. Voor bestuurders van klassenorganisaties en verenigingen is het mogelijk om bestuursleden zelf in het systeem aan te passen. En verenigingen kunnen nu zien welke leden in het bezit zijn van een wedstrijdlicentie, kampioen zijn geworden of wedstrijd official zijn.

Taskforce instroom Wedstrijdsport

Een nieuwe ontwikkeling in de wedstrijdsport is de Taskforce Instroom Wedstrijdsport. De instroom en doorstroom van de jeugd neemt snel af, op de langere termijn vormt dit een groot probleem voor het voortbestaan van de wedstrijdsport.

Henk Bergsma, voorzitter van de taskforce, heeft een team samengesteld waarmee hij de kansen en mogelijkheden gaat onderzoeken n om de wedstrijdsport aantrekkelijk(er) te maken en het tij te keren. 

Tijdens de jaarbijeenkomst grepen veel aanwezigen de gelegenheid aan om acties te benoemen en aan te geven wat wel en wat niet werkt. Deze interactie geeft hoop voor toekomstige ontwikkelingen. Met enkele suggesties gaat men meteen aan de slag, zodat ook de situatie voor de breedtesport inzichtelijker wordt.

Geldigheid Nederlandse Kampioenschappen

In de aanloop naar de PIP was er opnieuw discussie over de geldigheid van een (Open) Nederlands Kampioenschap ((O)NK). Een Nederlands Kampioenschap geeft status aan een wedstrijd en trekt daardoor vaak meer deelnemers. Tegelijkertijd holt een (te) groot aantal kampioenschappen de waarde van elk individueel kampioenschap uit. 

Ondanks de discussie over hoe de regels in het Reglement voor Kampioenschappen (RvK) moeten worden toegepast, wordt de intentie en uitleg van het RvK, mede met hulp van de Reglementen Commissie, inmiddels beter bekend en begrepen.

De toon werd gezet door de Finn KO met 40 deelnemers als ondergrens. De V/VA KO en Noordzeeclub (KO van ORC/IRC/SW) waren van mening dat er dan in hun klassen nooit een (O)NK zou plaatsvinden, zij beroepen zich op de thans geldende regel dat een totaal aantal deelnemende personen groter dan 75 ook een geldig (O)NK oplevert.

Uiteraard lieten ook de overige klassenorganisaties zich horen en was duidelijk dat zij met een kleinere vloot liever de huidige regelgeving hanteren. De meeste aanwezigen waren het erover eens dat bij minder NK’s de waarde van een NK stijgt.

Voor een NK is een niveau 4 gekwalificeerd wedstrijdleider en een juryvoorzitter nodig. De Reglementen Commissie controleert voor elk (O)NK de Aankondiging en de Wedstrijdbepalingen. Met 103 aangevraagde (O)NK’s in 2023 was de druk op de officials en de Reglementen Commissie hoog. Het samenbrengen van meerdere klassen onder een enkele wedstrijdorganisatie is een mogelijke oplossing, Hollandia nodigt meteen geïnteresseerde KO’s uit om naar mogelijkheden te kijken en samen een NK bij hen te organiseren.

Er ontstond ook een richting waarbij de ondergrens in lijn gebracht zou kunnen worden met de ondergrens voor deelname PIP (20 boten), en waarbij de huidige uitzonderingen voor grote boten, match en teamracen, behouden blijven. Klassen die niet aan de minimale deelname voldoen, kunnen er dan voor kiezen om een Nationaal Klassenkampioenschap te varen, of een andere naam te kiezen die recht doet aan de status van dat evenement zoals Gold Cup, Grand Prix of Top of the Class. Geen consensus, maar een richting om in 2024 verder te toetsen. 

Lidmaatschap, Licentie en Certificaat

Met een jaar extra ervaring en waardevolle feedback van sporters en organisatoren, wordt steeds duidelijker waarom documentatieverplichting nodig is. Met een duidelijke stellingname over handhaving op de website is er vooral begrip voor de aanpak.

Het hoe en waarom van de licentie is steeds meer gemeengoed en helpt in de ontwikkelingen. Ruim de helft van de aangemelde wedstrijden voeren geen of een incomplete controle uit. En van de gecontroleerde zeilers is een goede 20% die zonder (evenement) licentie meevaart met wedstrijden onder RvW. Dit zorgt voor een gat in de begroting van ruim 20.000 euro, ofwel 5% van de totale wedstrijdsport begroting.

Is er dan volledige steun voor licentie aanschaf via de website van het Watersportverbond? Nee, door twee klassenorganisaties werd het afkopen van de licenties voor bemanning door een eigenaar expliciet benoemd. Volgens de regelgeving van het NOC*NSF is het noodzaak om alle sporters te registreren, dus de administratieve handelingen zullen niet minder worden. Ook werd er een mogelijkheid geopperd om de kosten van een licentie te innen via de Klassenorganisatie.

De uitzonderingen zoals nu gedefinieerd, wanneer geen centrale document controle uitgevoerd, genoten steun van de aanwezigen. Bij de overige wedstrijden zal document controle aangeboden worden ter ondersteuning van de organiserende autoriteit - een aanpak die door een aantal aanwezigen als zeer positief ervaren is dit jaar. 

Haalbaarheid formele aansluiting Klassenorganisaties

Een formele stem voor KO’s in de ALV lijkt vooralsnog niet haalbaar, anders dan dat zij een aanvraag doen voor formeel lidmaatschap, waar de €20,- pp afdracht t.b.v. belangenbehartiging en verenigingsondersteuning aan gekoppeld is.

Met de overlegmogelijkheden die het Platform (en de commissies) nu bieden en de toezegging dat het Platform Wedstrijdsport (via voorzitter) zich binnen het bestuur hard maakt voor de agenda, lijkt de inspraak van KO’s vooralsnog voldoende gewaarborgd.

Komen we in een situatie waarbij leden van verenigingen en klassenorganisaties minder gaan betalen voor een wedstrijdlicentie dan een niet-lid? Dan is een structuur nodig zoals voor verenigingen, waarbij KO’s wel degelijk hun leden kunnen aanmelden bij het Watersportverbond. Het is aan het Platform Wedstrijdsport om hiervoor volgend jaar met concrete voorstellen te komen.

Regels en voorwaarden waar deze wedstrijdorganisaties

Onder de huidige wedstrijdorganisaties zijn veel (semi-)commerciële partijen en wedstrijdorganisaties die geen aangesloten vereniging zijn of die in de vorm van een stichting zijn aangemeld als fictieve vereniging met een vast aantal leden. 

Er wordt een inventarisatie gemaakt van deze wedstrijdorganisaties zodat zij meegenomen kunnen worden in de communicatie vanuit wedstrijdsport over het aanmelden van evenementen voor de wedstrijdkalender. 

Voor 2024 wordt er binnen het platform nagedacht over regels en voorwaarden waar deze wedstrijdorganisaties aan moeten voldoen, zoals RvW, RvK en de doelstellingen van het Watersportverbond. En over een eventuele vergoeding voor het kunnen terugvallen op de wedstrijdsportfuncties van het Watersportverbond indien gewenst of nodig. Eind 2024 wordt er geëvalueerd.

Lidmaatschap verantwoordelijke persoon aan boord

De noodzaak om het lidmaatschap van een vereniging aan te moedigen (of verplichten) is voelbaar nu de wedstrijdsport een groot tekort heeft aan beschikbare vrijwilligers.

Een verplicht lidmaatschap voor wedstrijdsporters is niet te handhaven. De situaties waar dit als gedwongen winkelnering kan worden gezien zijn te frequent. En het leidt over het algemeen ook niet tot enthousiaste vrijwilligers.

De opmerking die door verschillende aanwezigen werd gemaakt was duidelijk: een vereniging moet de watersporters iets bieden waar ze behoefte aan hebben. Zoals een feestje, korting op inschrijfgeld bij eigen wedstrijden, een goede trainer of korting op een wedstrijdlicentie. 

Het Platform Wedstrijdsport gaat dit onderwerp met het bestuur en verenigingen bespreken en kijken of er binnen de ALV draagvlak is voor een verplichting tot lidmaatschap van de verantwoordelijke persoon aan boord en/of andere bemanningsleden. Het zijn de verenigingen die daar ook achter moeten staan.

Combinatie Jaarbijeenkomst Wedstrijdsport en PIP in 2024

Een veel gehoord geluid was dat het samenbrengen van de Jaarbijeenkomst en de PIP een versterkende factor is voor beide evenementen. Het biedt de sporters een groter publiek en de vergadering de mogelijkheid om bepaalde zaken rechtstreeks met de sporters te toetsen. Een nadeel is dat er nog veel gezeild werd in deze periode en niet de gehele achterban van de wedstrijdsport in de gelegenheid was om deel te nemen. 

Voor volgend jaar willen we kijken naar eind oktober/begin november voor een datum. Dan zijn er enerzijds meer kampioenen voor deelname aan de PIP en er kunnen meer platform en commissie leden, alsmede verenigingen en klassenorganisaties aansluiten bij de jaarbijeenkomst. Voor beide evenementen is GWV De Vrijbuiter wederom een fabuleuze gastheer gebleken!

Een link naar de volledige presentatie van de Jaarbijeenkomst Wedstrijdsport is hier beschikbaar.

Deel dit artikel:

Wedstrijdsport zeilen, wind- en kitesurfen

De partners van het Watersportverbond